Sint Luca Wetlands & Shakaland

December 28, 2006 in South Africa ⋅ 🌙 24 °C

Na een hele nacht rijden door de mooiste landschappen van Kwa Zulu Natal bereiken we rond 5u Empangeni. Nog even de ogen sluiten maar om 6u worden we toch weer nieuwsgierig wakker met een opgewekt muziekje van KC and the sunshineboys
    De lucht is bewolkt maar het is niet koud. We laten de frisse lucht met plezier binnenwaaien en de slaaplucht moet eruit.
    Terwijl Dirk zich wast en scheert zoek ik een en ander op over de kolonie Natal.
    Natal is de woonplaats van de Zulu's al eeuwenlang, in 1856 kregen zij van de Britten een representatieve eigen regering. In 1854 negeerden de Britten de soevereiniteit van de Boeren (voortrekkers) in Oranje vrijstaat. De Britten waren dus meer voor de Zulu's dan voor de Boeren. Wat later ook zal uitmonden in de Boeren oorlog.
    In 1910 wordt de unie van Zuid Afrika onafhankelijk, Natal blijft een staat in de Unie en de Zulu koning mag zijn bewind blijven uitvoeren. In de jaren 1920 trachten zij onafhankelijk te worden maar dat mislukt. Nu zijn ze nog steeds representatief en zelfstandig maar in de Unie.
    Zover de geschiedenis.
    Maar eerst naar St Lucia estuarium.
    Via een houten boardwalk naar een boot waar we een tocht van +/- een uur maken. We zagen veel wevervogels die hun ronde nesten weven in het riet aan de kant, ook krokodillen waarvoor gewaarschuwd werd op de boardwalk, en Afrikaanse zeearenden. Ook een 20 tal nijlpaarden, die waren indrukwekkend, zij staren je aan en huppelen blijkbaar over de bodem want zwemmen kunnen zij niet!
    De hele tocht was de moeite meer dan waard. Het dorp waar we afgezet werden voor het middagmaal was een beetje te toeristisch voor ons, en stilaan hebben we ook nog weinig plaats voor souveniertjes!
    Vandaag was onze gids Rudy, een Zuid Afrikaan van Duitse origine, gehuwd met een Zuluvrouw.
    We kregen dus op weg naar Shakaland inside informatie.
    De Zulu zijn een trots en ijverig volk, om geen bedelaars te kweken wil de Zulu koning de arts & crafts stimuleren. Er wordt eucalyptus geteeld voor uitvoer naar Japan, voornamelijk voor papier. De stroom is in Zuid Afrika de goedkoopste v.d. hele wereld, er wordt dus aluminium en andere metalen gesmolten, geraffineerd of wat anders nog moet gebeuren en dan terug uitgevoerd.
    Er worden veel taxi busjes gebruikt, je moet het echter kennen want er word met gebaren gecommuniceerd. B.v. Naar Durban is een golvende beweging, lokaal is de wijsvinger naar beneden. Als je dus het teken voor Durban maakt en de taxi blijft lokaal dan stopt hij niet.
    Ons busje stopt gelukkig wel om ons in anderhalf uur naar Shakaland te brengen door de mooie heuvels met huisjes bezaaid op sommige plaatsen.
    Onderweg zien we nog ronde hutten, vroeger waren alle woningen rond opdat er geen boze geesten in de hoeken zouden kunnen zitten. De jonge generatie is niet zo traditiegetrouw en bouwt gewone huizen, als er nog een ronde hut op het erf staat is deze gewoonlijk voor de oude mensen, grootvader of moeder.
    In Shakaland, dat gebouwd werd als filmset voor de serie Shaka Zulu, worden we helemaal rondgeleid met uitleg over de oude leefwijze. Met als einde en hoogtepunt de Zulu dansen. Natuurlijk is dit voor ons toeristen en enkele voorstellingen per dag, maar zij verdienen er hun brood mee en voor ons blijft het interessant en leuk!
    Tegen half 5 terug op de bus en aan de achterkant zien we de scooters en motors van de acteurs van Shakaland, wel geruststellend vind ik.
    De dag was bewolkt en warm, vermoeiend door de lange busritten, maar we zogudenhet niet willen missen hebben!
    Vandaag blijft de trein hier ter plaatse zodat we na het eten nog even buiten kunnen rondwandelen. In tegenstelling met onze zomer valt de avond hier vroeg en is er bijna geen schemering, donker om 7u!