Satellite
Show on map
  • Day 15

    Panoramaroute

    January 1, 2007 in South Africa ⋅ 🌙 14 °C

    Gewekt door tropische vogelgeluiden, geen roekoe zoals bij ons thuis!
    Na 't ontbijt alle twee een andere richting uit: Dirk gaat terug naar het Kruger Park en ik doe de Panorama route.
    Hier in Hazyvieuw zitten we op 50m boven zeeniveau, vandaag rijden we tot op 1300m hoogte in Pelgrim's Rest.
    Jenny is mijn gids vandaag, we hebben (?) geluk met het triestige weer want dan zijn er weinig malariamuggen. Een beetje jammer want door de regen en de mist onderweg zagen we helemaal geen panorama. Via Graskop waar we doorrijden omdat alles gesloten is rijden we over de Sadie river, de droevige rivier. Aan de boorden hiervan liet Pieter Trichardt zijn gezin achter om een weg door de bergen te zoeken, hij en zijn mannen bleven weg, de ossewagens bleven staan en de vrouwen waar zeer droef (ongerust). Na vele dagen of weken gingen de vrouwen zelf op zoek en pas bij de Blyde river vonden zij hun mannen terug!
    De blyde river canyon met de 3 rondavels genoemd naar de 3 favoriete vrouwen van Malipskop, een inlands opperhoofd.
    Hier was het panorama wel spectaculair, de regen hield even op. De stop aan Gods Wonder Vieuwpont lag helemaal in de mist dus weer verder naar Bourke's Potholes. Deze uitgesleten kalkstenen canyon is zeer de moeite waard, zo is de dag afwisselend mooi en ontgoochelend.
    Terug naar Graskop voor het middagmaal, nu waren de winkels wel open en deed ik eerst een shoppingtour vòòr het eten! Ik kocht een zijden sjaal die ik bij de 'rosecraft' eerder deze week niet gekocht had, nu twijfelde ik geen tweede keer! Een typisch Zulu tapijtje en enkele souvenirs waren ook mijn leuke aankopen.
    Ik had nog 20' over voor het vertrek van het busje en verwittigde de restauranteigenaar, dat ik weinig tijd had, na een "misty day" koffie & chocolademelk bij een sandwich tuna & mayonaise en chips (frietjes) was ik toch keurig op tijd aan de bus!
    Op weg naar Pelgrim's rest, een oud mijnstadje dat helemaal gerestaureerd is en terug bewoond. Het was een mijnwerkers stadje van vòòr 1880 waar er in de omgeving goud gevonden was in de Pilgrim's creek er werden 400 claims uitgegeven en 1500 golddiggers werkten er, tot in 1895 de claims bijeengevoegd werden tot de "Transvaal Gold Mining Estates" toen werden er zwarte mensen tewerkgesteld en verviel het dorp tot in 1972 de laatste mijn sloot en er een mijn museum werd ingericht en het dorp terug bewoonbaar gemaakt werd.
    Er was een Uptown en een downtown gedeelte, in downtoon werden we vrijgelaten voor een namiddagje vrijheid. Jenny zou ons aan het begin van de straat ophalen een uurtje later. Ik had gezien dat de scenery tussen beide gedeeltes de moeite waard was en besloot naar boven te wandelen. Ik genoot, van winkelen, foto's nemen en de goede wandeling. Twee jongens verkleed als vogelschrik deden gek en toen ik wat kleingeld wou geven vroegen ze of ik geen balpen had, die hadden ze liever, en ze gingen naar school deelden ze me fier mee!
    Onderweg bij dames die fruit verkochten wou ik één mango kopen, maar er waren geen rijpe meer, toen ik vertelde dat het fruit voor morgen was zochten zij een mooie uit voor 3 rand.
    Jenny kwam vroeger dan verwacht met een vol busje aangereden en vroeg of ik het erg vond om vroeger naar de trein terug te rijden, de meeste mensen waren het moe en wilden zelfs Upton niet meer uitstappen, gelukkig had ik het dus al gezien!
    Door de uitlopers van Drakensbergen reden we terug naar Hazyvieuw maar door de regen wolken zagen we de bergen amper en de meesten sliepen toch.
    In de trein aangekomen direct mijn dagboek aangevuld en met Dirk onze dag verteld. Hij had ook geen geluk gehad in de open truck, geen dieren en vrij koud door de regen, jammer.
    De trein vertrok goed op tijd rond half zes we genoten van het landschap en reden nog een hele avond naast het Krugerpark.
    Read more