Aartselaar

January 4, 2007 in Belgium ⋅ ⛅ 9 °C

Na weer een verkwikkende nacht tegen 8 u gaan ontbijten buiten in de tuin. Eerst een fruitsla met topping, dan een taartje van toast, ei, champignons, spek en tomaten. Fruitsap, thee en koffie niets ontbrak.
    Op 4 jan gaan we naar Venning Park en daarna naar het Modern Arts Museum en helemaal terug om in een Portugees restaurant te gaan eten.
    Alles was de moeite waard en wegens de warmte kwamen we rond 4u afgepeigerd terug, direct in de schaduw en een zwembeurt.
    Wat lezen, dutten en terug zwemmen tot de zon onderging rond 7u, dan nog genieten van ons restje wijn op de kamer en een dag zit er weeral op.

't is nu 5 jan en de Airco gebruikt deze nacht, de 35° van gisteren bleven in de kamer hangen. Na 't ontbijt aan het zwembad gezeten tot de zon te heet werd.
    om 11u wandelden we naar het Springbok park, onder de bomen is het iets beter, 4 blocks up en dan 7 blocks down naar Hatfield plaza, af en toe een pauze voor een Castel biertje bracht ons in normale vakantiestemming. Tegen 2u terug ,even een siësta en dan naar het zwembad in de schaduw. We lazen in de krant "Hittestroon mee as drië da" Zuid afrikaans voor hittegolf.
    We hadden gisteren met Corinne afgesproken om een home made BBQ te doen (tegen betaling) zoals zij het zelf doen een braai dus!
    In de vooravond hoorden we gasten aankomen die in de annex zouden logeren. De braai werd aangestoken om 8u en wij vervoegden ons bij het gezelschap. Corinne en Jan, Ina en Jan hun gasten uit de annex en een overbuurvrouw wiens naam ik niet verstond. Het gesprek in Afrikaans was wat wennen voor ons maar het ging. De huidige tijd werd besproken, de economie enz..
    Alle vlees werd ineens gebakken en opzij van de braai gegaard. Worst, steak en schapekorteletjes. Op tafel kwam polenta en maiskolven en tomatensaus, een soort toast met kaas en dan werd het vlees op een schotel tafel gezet. Wij moesten eerst toetasten dus we konden niet zien hoeveel of wat zij normaal nemen. Ik nam een beetje van alles een stukje Jan legde er nog een sandwichtoast bovenop ik at maar vanaf mijn schoot want er werd geen tafel gedekt en iedereen zat verspreid. Ik vond het maar zozo onze Bbq is veel lekkerder en uitgebreider. Dirk zou de twee Jannen nog veel kunnen leren. Er werd een flesje (rode?) champagne ontkurkt en rustig gingen de gesprekken verder;
    Ina van Schawijk, die schilderes is, vertelde van de streek waar zij woont. Midden in de bergen met watervallen links en rechts op haar erf. Als we terug naar Zuid Afrika komen moeten we haar zeker bezoeken zei ze met de voorzichtige bemerking als ze daar dan nog zou kunnen blijven wonen.
    Zo kwamen we stilaan aan de gruwelverhaal van het leven Zuid Afrika.
    De regering werkt met verschillende sandalen volgens de cultuur van de mensen. Bv. een moord: gepleegd door een zwartmens met ampele reden zal niet zwaar gestraft worden. Een ruziënde vrouw de keel oversnijden is een cultureel verschijnsel en geeft als straf een boete van 25 rand! want een vrouw moet haar plaats kennen!
    Een Shobolo (medicijnman) kan menselijke delen nodig hebben zoals een tong, vingers, geslacht om een medicijn te maken en kan daarvoor iemand verminken of doden, zonder noemenswaardige straf.
    Ik zou het niet geloofd hebben als Jenny (de gids van de trein) dit niet eerder terloops gezegd had.
    Maar een blanke die een overvaller doodschiet gaat de gevangenis in omdat de cultuur anders is??
    Ik las eerder in de krant artikelen die dit bevestigen.
    We kregen nog een Amarula als slaapmutsje en daarna een koffie(!)
    Het was een gezellige avond en zeer leerzaam.

Onze gastheren zijn blanke Afrikaners afkomstig van Boeren en zeer godsdienstig, er werd voor het eten gebeden.
    Ina vertelde dat bij een ruzie tussen zwarten en blanken gezegd wordt "ga terug naar jullie land" maar wij (Ina) wonen hier al 5 generaties en hebben geen ander land antwoordt ze dan.

De laatste dag 6 jan 2007: Na een weeral uitgebreid ontbijt wandelen we naar de Belgische ambassade, dat was toch het plan. De weg was goed te vinden op het plan maar de km's waren er teveel aan. Er waren veel zwartmensen op straat en we voelden ons na het verhaal van gisteren toch niet meer zo veilig.
    En dan hoorden we het laatste nieuws: Ina had een telefoontje ontvangen dat haar hele huis in Tzaneen was leeggehaald. De drie bedienden die als bewaking waren achtergebleven waren niet meer te vinden. Ofwel waren ze bedronken en komen later terug of erger....
    Dit zijn de binnenlanden van Zuid Afrika zei Jan. Een verzekering nemen kan niet en is onbetaalbaar, de privé weg afsluiten met een hek is verboden, bewakers betalen is onzeker!
    De politie zal wel komen, noteren en de zaak seponeren. Dan nog gelukkig dat ze niet thuis waren want voor hetzelfde zouden ze vermoord zijn om hun bezittingen te roven.
    Normaal zijn Ina en Jan altijd gewapend en thuis, volgens hen is men vroeger al eens geweest en heeft men de zaak in 't oog gehouden. Hun eigen zwartmensen verdenken ze niet van de diefstal, zij werken al 20j voor hen, maar zij zijn wel heel nonchalant.
    Wat moeten jullie denken van ons land, zegt Corinne. Ja, wat zeg je dan.

We zijn naar onze kamer gegaan om te pakken, tegen half 3 nog wat zwemmen en zonnen om 4u een English thea with sandwiches en chrismas cake en om 6u komt men ons halen voor het vertrek.

Zondagmiddag zijn we gelukkig in ons geliefd en veilig België!