de Zoo van Saint Félicien

September 19, 2010 in Canada ⋅ ⛅ 6 °C

We waren al om 6 u wakker en dachten slim te zijn en om 7u te gaan ontbijten. Dirk had nog foto's genomen van de buitenkant, de lobby, het zwemdok en het ontbijtbuffet. Maar we mochten niet binnen want de bus werd maar om half 8 bediend!
    Nog even mailen en op tijd terug aan de eetzaal. Groot was onze verbazing dat we alleen toast, confituur en koffie kregen, het buffet was netjes afgedekt. Dat was niet voorzien in onze prijs, mogelijk moesten ze die 1 C$ van dat vlees terugwinnen?
    Wij voelden ons toch bekocht, gelukkig had ik nog wat Philadelphia kaas in voorraad. de anderen benijdden onze voorzienigheid, maar veel reizen laat je op alles voorbereid zijn!
    Vandaag rijden we naar Saint-Félicien waar een Zoo is. Eest kregen we een mooie film over de boréale zone gedurende de 4 jaargetijden, in de winter viel er sneeuw of zoiets in de zaal, even gesis van lucht bij de slangen en een uil die vloog over onze hoofden, Super!
    Daarna reden we met een treintje door de bossen en over de plains. Wij in kooien en de dieren vrij. We zagen: Elken, lincksen, beren,mouse, eenden in alle soorten, prairiedogs en bizons. Om de wapiti herten en de roofvogels niet te vergeten. Na een uurtje gingen we tevoet naar de ijsberen die juist gevoerd werden en er rechtover kregen wij zelf ons eten.
    Ik stapte nog vlug de souvenirwinkel binnen voor de film die we in het begin zagen en maplethee.
    We reden verder langs allerlei watertjes en rivieren en stopten in La Tuque aan de waterval van de kleine Bostonnais rivier. Het was prachtig weer, we konden helemaal naar beneden wandelen of naar een uitkijkpost die 25 m hoog was. Beneden bleek er weinig water over de rotsen te vloeien, zoals dikwijls op het einde van de zomer, maar boven waren de bomen zo hoog dus daar zag je ook niet veel. Toch waren we blij met de pauze want het weer was schitterend en de natuur ook. langs de Maurice rivier reden we verder naar Montréal.
    We waren amper op de autostrade of er was file wegens werken, en waarschijnlijk ook door de terugkeer van de weekend reizigers. Daarom reden we direct naar het restaurant dat bekend staat om zijn historische keuken op Québeciaanse wijze. Dit keer geen soep maar een slaatje, binocles met aardappelen en gele pompoen mousse en een taartje toe. Wel met speciale kruiden bereid, cajun style. Dan maar vlug inchecken in ons 4 sterrenhotel, een goede douche en na dit dagboek invullen voldaan naar bed.