Satellite
Show on map
  • Day 5

    Rotorua, Vulkanisch plateau

    February 17, 2017 in New Zealand ⋅ 🌧 18 °C

    Ik viel in slaap voor de TV tot 11.30u! Toen leek het een beetje minder te regenen en besloot ik, klaarwakker, gebruik te maken van de Spa buiten. Het Spa bad staat naast de slaapkamer buiten op een privé koertje. En door de milieu vriendelijke aarde energie wilde ik dat percé eens gebruiken. Een succes, heerlijk water, direct heet en omdat je in het water zit voel de regen nauwelijks, het is 22° buiten dus genieten. Afkoelen gelijk in de sauna en dan lekker rozig naar bed. Heel de nacht heeft het nog geregend, van zeveren tot stortbui!
    Op weg naar de ontbijt is de weg ondergelopen en ga ik door het water dat tot aan mijn enkels komt. Het is een eenvoudig buffetontbijt maar wel met verse spiegeleitjes.
    Eerst rijden we naar de Agrodome waar we een humoristische voorstelling krijgen over en met schapen. Er zijn 17 rassen op deze boerderij en ook nog melkvee. Er wordt ook een schaap geschoren, honden die de schapen drijven en voor de fun een koe gemolken en lammeren melk gegeven. Heel plezant, ik heb alleen onthouden dan de Merino wol de duurste en warmste wol is maar dat wist ik al.
    De show is ontstaan omdat de farmer steeds dezelfde vragen kreeg en daarom is hij door de jaren heen met deze show gestart.
    Ons volgend bezoek is het domein Te Puia, in oorsprong een park van kokende modderpoelen, spuitende geisers, warme bronnen en stromend water. Het is een Maori organisatie waar je enkele typische ontmoetingshuizen of Marai ziet maar die zagen we al in 't museum. Een gebouw met levende kiwi's die zeer bedreigde nachtdieren zijn dus zo donker dat ik ze niet heb gezien.
    Een wandeling langs de modderpoelen en de geisers was spectaculair want men zou denken dat de regen deze natuurverschijnselen zou dempen maar het is het tegenovergestelde, door de vele regen geven de geisers meer uitbarstingen op minder tijd.
    De houtbewerkers van de arts & crafts school zagen we ook bezig maar er zijn blijkbaar niet veel jongeren meer die deze oude manier nog willen leren.
    Om één uur verzamelen we in de bus, min of meer, want men kwam maar rustig binnenwaaien.
    We hebben dan vrije tijd tot 's avonds, op algemene vraag werden we in het stadscentrum afgezet, op mijn vraag specifiek aan de Government Gardens.
    Hier staat een in 1908 gebouwd badhuis dat nu als museum ingericht is, maar door de aardbeving verleden jaar is het te erg beschadigd en dus gesloten. Het gebouw zelf is in tudorstijl en zeer mooi.
    Zelf wandelde ik naar het Rotorua meer en toen kwam de zon er zelfs door! Terug via het pool house waar een cafetaria op de eerste verdieping is ingericht, met live music. Ik nam scones met pepermint tea. Ik voelde mij de koning te rijk.
    De tuin was formeel aangelegd met mooie bloemperken en een rozentuin, de ingang was een houten lattenboog opgesteld ter ere van de princes of Wales in 1909 toen ze het spahotel bezocht. Het warme sulfer water uit de bronnen is zeer helend en goed tegen o.a. reuma.
    Tevoet terug naar het motel in de zon wat behoorlijk broeierig was, het was 4 km.
    Terug in het motel nam ik nog zo'n spa bad als afgelopen nacht en het was weeral tijd om bijeen te komen om naar het Mitai Maori Village te gaan om daar weer een show en een typische maaltijd te gebruiken ditmaal van de Maori's.
    Het was een traditionele ontvangst dus moest één van onze mannelijke medereizigers de chief worden. Gelukkig bood Nick zich echt vrijwillig aan. Nick is de meest teruggetrokken man in onze groep en dat had ik niet van hem verwacht. Buiten kwamen de krijgers aan met hun haka, zo'n raar gezicht trekken en hun tong uitsteken om ons zogezegd angst aan te jagen maar het was eerder lachwekkend.
    Het eten stond sinds 3u te koken op een buitenoven en chief Nick moest hem ritueel openen.
    Dan gingen we naar het traditioneel (replica) dorp waar de echte Maori chief ons opwachtte en waar eerst een aanval tegen ons de 'People of the 5 winds' gebeurde en dan de ontvangst met neuzen tegeneen. Dit was de taak van chief Nick want anders moest hun chief al onze neuzen beroeren en dat zou niet te doen zijn!
    Nog wat traditionele dansen en uitleg onder hun tradities en tatoes en het begon daar te gieten dat hemel en aarde leken te vergaan.
    We haastten ons naar de eettent want in open lucht kon dit niet doorgaan. Het eten was eetbaar zonder het echt lekker te vinden, maar dat is mijn mening.
    Om 9 u vertrokken we nog naar een glimworm tocht maar toen was het hek van de dam want het goot, achteraf gezien hadden we beter erop aangedrongen om naar huis te gaan want de tocht viel letterlijk in het water!
    Je verstond de gids niet, sommigen hebben de glimwormen niet gezien en de wandeling door een soort dierentuin naar een kiwi verblijf was een slag in het water want door de regen bleef het diertje onzichtbaar! En kwam wat morren van en nog een half uur verkleumd in de bus wachten op de tweede groep deed er ook geen goed aan. Eindelijk werden we terug afgezet rond half elf, hopelijk zijn er geen zieken want ik hoorde regelmatig niezen en hoesten!
    Read more