Opatija -> Rovinj

September 27, 2017 in Croatia ⋅ ⛅ 18 °C

De Kroatische kust is de rijkste van de wereld de kust 5835 km lang door al die eilanden.
    We rijden naar Opatija en dat is 400 km van Zadar dus rijden, rijden maar.
    Het Velebit gebergte wordt gepasseerd en de Kvarner streek doorgereden.
    Altijd verandert het landschap.
    We rijden over een mooie brug die afgesloten wordt als de bora wind waait, deze ijskoude wind uit het noorden kan tot 140/u waaien en dan kan er geen verkeer over, zelfs geen bussen of vrachtwagens. Er moet dan 150 km worden rondgereden!
    Begeleid met mooie muziek als ‘Du’ van Peter Mafay, ‘Hold me now’ van Johnny Lohan en ‘Nothing gone chance my love for you’ van Glen Medeiros, werd er zelfs in de bus gedanst.
    Pas om 12u stoppen we in Sinj om even naar toilet te gaan, eerst een lange rij vóór de WC en daarna een lange rij vóór de drankjes.
    rond 3u waren we in Opatija, dit stadje wordt weleens het Nice van Kroatië genoemd met mondaine villa’s. Frans Jozef en Elisabeth (SiSi) hebben in hun jonge jaren hier ook verbleven totdat de staatszaken de overhand namen.
    Het was 25 graden en licht bewolkt.
    Daarna reden we in een trek door naar Rovinj een stadje op een eiland, behalve de indrukwekkende kerk lijkt het wat op Mont Saint Michel.
    Wij logeren op een eiland met een groot 4sterren hotel. Er is wat verwarring als we onze koffers afgeven aan het schip of we moeten vermelden dat we hotel Istra hebben maar nee, er is maar 1 hotel! De kamers werden verdeeld en wij liggen op de 3e verdieping met prachtig uitzicht op zee.
    Na een cava als welkomstdrank smaakt het uitgebreid buffet zeer goed. Met gratis wijn en bier wordt er nog nagetafeld en na een heerlijke douche vallen we als een blok in slaap!