Zadar

September 26, 2017 in Croatia ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag bleven we ter plaatse en brachten we een bezoek aan Zadar. Een plaatselijke Duitstalige gids reed mee van aan het hotel tot aan de stadswallen. Hij vertelde dat dat deze hotels (3) uit de jaren 1970 stammen en dit grootste hotel eerst Barbara noemde naar Barbara Streisand.
    Aan de stadsmuren stapten we uit en wandelden de stad binnen langs de vismarkt, verse vis en dat stonk niet zo erg als de gids ons liet uitschijnen.
    De geschiedenis van Zadar is weer heel bewogen en oud!
    Het valt mij stilaan op dat deze regio, toen wij nog oude Belgen in dierenvellen waren, al een zeer ver gevorderde beschaving had. Met Forum Romanum en opgravingen 2 m onder het stadsniveau van 1946. Ik bespaar de lezers de hele geschiedenis maar even Wikipedia raadplegen is heel verhelderend.
    Na de interessante stadswandeling namen we afscheid van de gids om 11,30u en kregen vrije tijd tot 2u dan zou de bus ons mee terug nemen naar het hotel 6km verder op de kustweg.
    Wij namen meteen de benenwagen en liepen helemaal langs de verschillende haventjes, steeds het water aan de linkerzijde houden had Jess gezegd, en na een pauze met caffe en een likeurtje/borreltje en een zoete koek van de Pekara (bakker) kwamen we rond 13u aan in het hotel. Nog eest even de weg gevraagd aan een wandelaar met zijn hond, die was zeker een inwoner van hier en geen toerist, om zeker te zijn. En toen kwam de uitleg van de gids over hotel Barbara goed van pas want de officiële naam kende de man niet, maar hotel Barbara wel. Toen hij vroeg waar we vandaan kwamen bleek hij ook Antwerpen gekend te hebben als zeeman en zo zie je dat de wereld klein is!
    Wij genoten van de zon en de zee en zagen in de namiddag de ene na de andere medereiziger ook het zonnetje opzoeken of wandelen naar het strand. Het was 23 graden en gelukkig had ik nog een nootje zonnecrème of ik zou verbrand zijn geweest.
    Tegen half zeven gaan eten, de eetzaal is wel heel lawaaierig maar de keuze is heel groot en de buffetten staan op eilandjes allemaal apart zodat je niet moet drummen om je bord te vullen!
    Het hotel zou ons wel kunnen bevallen voor een rustig verlof van een weekje of zo.