Highline en winkelen

May 13, 2017 in the United States ⋅ 🌧 8 °C

Toen ik rond 5 AM wakker werd was het al aan het regenen, we hadden wel op het weerbericht gezien dat zaterdag een regendag ging worden, maar je hoopt altijd eraan te ontsnappen.
    Om 8 u aan 't ontbijt overlegden we of we de planning zouden veranderen of niet, niet dus.
    Eerst met lijn F en lijn L naar de High Line in het Meatpacking district.
    De High Line is een park op de vroegere spoorweg die aangelegd was om goederen naar de winkels en magazijnen te brengen in het Meatpacking district en Chelsea.
    Ze is 2,2 km lang en op een hoogte van 9 m. In 1980 werd de spoorlijn buiten gebruik gesteld en in 1990 omgevormd tot een park naar het voorbeeld van de 'Promenade Plantée' in Parijs.
    We deden slechts 1/3e want het bleef regenen en we hadden gezien hoe gezellig het wel kan zijn in de zomer met banken en terrasjes.
    Lynn kreeg het te koud en we waren allemaal nat dus toen we 'The half king' zagen, een café dat we gisteren ook gezien hadden, en het bleek open te zijn, was de beslissing vlug genomen om een warme koffie te gaan drinken en te overleggen of we de wandeling zouden voortzetten op de High Line.
    Nee, liever niet, we stapten naar de dichtstbijzijnde subway en reden richting Rockefeller Center om van Veerle en Lynn daar afscheid te nemen. Zij gingen naar 'The Top of the Rock' en daarna shoppen en wij, Dirk en ik gingen naar de hop-on bus om de Uptown tour te doen.
    Het regende heel de tijd en we waren behoorlijk nat, beneden in de bus zag je wel niet zoveel maar mits af en toe een blik uit de voorruit en al luisterend naar de muziek en de uitleg passeerden we toch onze tijd.
    Aan het 'Museum of the City of New York' stapten we af want hier hadden we tickets inbegrepen in de aankoop van de Hop-on!
    Dit museum is ontstaan uit de collectie van Henry Collins Brown en is een historisch en kunst museum. Vooral de history van NY en zijn bevolking is de permanente tentoonstelling en interactieve voorstelling.
    Er zijn ook verschillende losse exhibities waarvan we de fotocollectie van Todd Weber bezochten met foto's tussen 1945 en 1960. Ook 'Gilded New York' was het zien waard, allemaal juwelen en pronkstukken uit het begin van de 20e eeuw, rond de art deco periode en er juist voor.
    Het bakstenen museum gebouw was in 1920 en in neo-Gregoriaanse stijl.
    We aten onze lunch daar in de cafetaria om 4 u en wandelden daarna in de regen die zich ontwikkeld had tot een noord-wester storm, naast Central Park (dat gesloten werd wegens gevaar voor vallende takken of bomen) naar het Guggenheim museum, niet om te bezoeken maar voor de buitenkant die door Frank Lloyd Wright ontworpen is. Zoals overal waar je binnen kon stond ook hier een rij aan te schuiven net zoals aan de theaters in Broadway.
    We stapten dan maar door naar Lexington av. om de subway te nemen, dat was een probleem want de lijn die we moesten hebben was voor werken onderbroken en ook het water dat in de subway binnen liep was geen goede zaak.
    Na enig zoeken en zelfs bovengronds overstappen geraakten we wel op onze bestemming t.t.z. aan ons hotel. Het was even na zes.
    Veerle en Lynn konden niet naar het observatorium wegens de storm en in Rockefeller Center vonden ze niet de winkels die ze zochten. Zij dus ook de straat op en dwalend langs 5 th av. kwamen ze met de nodige zakken terug rond half zeven.
    We zaten nog wat bijeen om de aankopen te bewonderen en de dag te vertellen en dan ging ieder op eigen stek de avond rustig doorbrengen.