A short but fine adventure by Mariatche Read more

Via Dublin naar New York

May 10, 2017 in Ireland ⋅ ☀️ 14 °C

Ons vertrek was zoals gepland, Stefaan om 6,30u aan de deur, Veerle en Lynn 5' later. Zelfs vóór zeven uur is het al vrij druk op de baan.
    Stefaan zet ons af aan de drop off en we nemen afscheid. Met ons vieren naar de check in want on line inchecken ging niet naar de US. Dan maar wachten, meer dan een half uur voor de eerste balie bemand werd. Maar we stonden van voor dus het ging vlot.
    Na de aanslagen is het aanduiden van de gate veranderd, je weet alleen welke letter A B of T en pas een half uur vóór het instappen de juiste gate in ons geval B23.
    Rij 25 en 26 heb ik bij het reserveren gekozen, de derde zetel aan de gang bleef leeg, en om 10,25 zaten we in de lucht, stralend zonnetje en mooi uitzicht voor de genieters.
    Onze meegebrachte broodjes en een gekochte koffie zijn ons ontbijt.
    11,45u onze tijd of 10,45u Dublin tijd zijn we geland, even taxiën omdat we te vroeg waren en in full speed naar de gate voor de US want we hebben maar een half uurtje tijd, volgens onze boarding pass.
    Full speed naar de gate, vlug door de security, haastig door de custom check, stempel in onze reispas en dan ...... ANDERHALF uur wachten om op te stijgen!

We zaten rustig aan een food corner te praten en toen we eindelijk naar gate 404 gingen om half één bleek dat we bij de laatsten waren, eens iedereen aan boord was gingen we een half uur in de file staan van de opstijgende vliegtuigen.
    Stipt half twee stegen we op. Ik begon aan de film 'La La land' maar er was niet veel aan, dan maar een dutje en 'Rogue One' die was wel spannend.
    We kregen onderweg een lunch en een tea snack die zelfs naar vliegtuig normen lekker waren. Om 20,50 u Belgische tijd, landden we op Newark. Dat is 14,50 Pm in New York. En we waren inderdaad vlugger dan vroeger want we landden op de binnenlandse landingsbaan dus de vrij strenge vragen en stuurse douanes moesten we niet meer passeren.
    Het wachten op de bagage duurde uitzonderlijk lang, de meeste passagiers waren al weg maar eindelijk zagen we onze vrij kleine valiezen.
    Op wandel naar de air train die ons van luchthavengebouw B naar het treinstation bracht en met een beetje hulp konden we tickets kopen aan 8$ voor gepensioneerden en 13$ voor de anderen.
    In het drukke Pennsylvania Station was het zoeken naar de Subway en dan konden we er nog niet in want men was er aan 't filmen.
    Dan maar de straat op en dat was niet zo'n slecht idee want dan konden lijn F nemen en moesten we niet overstappen. Veerle en Lynn waren wel overdonderd door het vele volk en de hoge gebouwen. Het was vrij goed weer en de jasjes gingen in de koffer waar mogelijk.
    Spitsuur ! dat maakt rechtstaan gelijk sardienen en koffers en rugzakken dicht tegen je aan houden. Gelukkig is de halte op de hoek van de 21st street en moesten we niet ver meer lopen voor het hotel. Dit bleek hetzelfde te zijn dan 6 j geleden maar wel wat opgefrist.

Mooie grote suite met kingsize bed en een grote zetel, een salonnetje als het ware. Even verfrissen, bagage uitladen en terug met de metro F naar Bryant Park om de tickets van de hop-on hop-off bus te gaan halen, in het park aten we iets van verschillende eetstalletjes maar de koffie gingen we ergens binnen drinken want er stond nogal wat wind. Nog even naar Times Square om de omgeving met alle lichtreclames te zien en dan terug met de Metro naar 't hotel. Tegen dat we in ons bed lagen was het 10 PM.

New York eerste kennismaking

May 11, 2017 in the United States ⋅ ⛅ 14 °C

Eerst gingen we ontbijten, afspraak was om 8u maar iedereen was klaar om 7,30u na een goede nachtrust, dus het werd een beetje vroeger. Genoeg keuze en regelmatig werd alles aangevuld.

We gingen naar een andere Subway om direct aan de beginhalte van de Bronx tour te geraken. Deze tour is ononderbroken en begon om 9,30u, en het was geen probleem om dit beginuur te halen vermits we de tickets gelukkig al hadden van gisteren.
    We vertrokken aan Port Authority niet ver van Times Square, gelukkig zag ik een medewerker van de hop-on bus want ik nam radicaal de verkeerde richting!
    Gelukkig heb ik geen schrik om iemand aan te spreken om de weg te vragen. De straat heb ik gewoonlijk wel juist maar welke richting is al eens een probleem en de stratenzijn hier km's lang.
    We reden langs Upper Westside, een buurt met nog vele bakstenen gebouwen van redelijke hoogte: de voorlopers van de buildings uit staal en beton.
    Daarna de chiquere Morningside Heights waar Ulysses S. Grant's tombe staat, een wat pompeus monument voor de 18e president van de VS maar vooral de opperbevelhebber van de federale troepen tijdens de burgeroorlog.
    Dan de buurt van Washington Heights oorspronkelijk stonden hier de landhuizen van welgestelden, de wijk werd gebouwd in de jaren 1880 nadat de luchtspoorweg hier was doorgetrokken. Hier woonde de Beau monde zoals: Count Basie, Duke Ellington en Cab Callaway allen befaamde jazzmusici. De huizen van drie en vier verdiepingen zijn gebouwd tussen 1886 en 1906 en de moeite waard in Vlaamse of Romaanse stijl.
    De echte Bronx deden we maar een stuk rond het nieuwe Yankee Stadium, de honkbaltempel van de New York Yankee's pas afgewerkt in 2009.
    Terug de Hudson over om East Harlem door te rijden, we zagen al veel daklozen maar zoveel mensen die van de welfare afhingen zagen we nog nooit! Er werd een bedeling georganiseerd en de rij ging wel twee blocks ver.
    Via Upper East en Midtown East reden we in file terug naar ons vertrekpunt.
    Met hoog water, stikkend van de dorst en bevroren van op de open dubbeldekker te zitten waren we blij even een hete koffie en een koek te nemen aan onze opstapplaats want daar namen we de volgende tour naar Downtown Manhattan.
    Dat was helemaal een ramp gezien de verkeersdrukte, gelukkig was het niet zo koud omdat de bus meer stilstond dan ze reed.
    We reden langs de meeste bekende gebouwen zoals: Rockefeller Center, Empire Stat Building, Flat Iron Building, De Soho wijk en we stapten af aan China Town. Ik had daar een adres, via Connections, van de beste Chinese keuken in China Town: Joe's Shanghai cuisine.
    Het was even zoeken en nog eens vragen maar die mens wist direct waar we moesten zijn, het was binnen druk en lawaaierig, echt zoals het ook in China is maar de prijzen vielen mee en het was lekker!
    Voldaan stapten we buiten en wandelden we naar de Brooklyn Bridge die in 1883 de grootste hangbrug ter wereld was en de eerste van staal. De bouw duurde 16 jaar en eiste de levens van 20 van de 600 arbeiders die eraan werkten.
    In Brooklyn namen we de Subway naar Fulton street om daar rond te wandelen en in Century 21, DE designer-outlet te bezoeken waar we de twee jongere dames een uur lieten hun gang gaan terwijl wij even rondwandelden in de buurt en het nieuwe Calatrava station vluchtig bezochten want dat doen we morgen grondiger.
    Met twee tassen kwamen Veerle en Lynn naar buiten en de fut om ver te wandelen was er wat uit dus even de Wallstreet Bull aaien en dan de Subway Bowling green in om na een overstap het hotel te bereiken waar we samen meegebrachte sushi verorberden en de aankopen bewonderden. Ieder trok zich terug op de eigen hotelkamer om de foto's te bekijken, de batterijen op te laden, van de toestel en van onszelf, en de geslaagde dag te laten bezinken.

WTC II en boottocht Lady of Liberty

May 12, 2017 in the United States ⋅ ☁️ 11 °C

Om 6,45u ontbijten en om 8u naar de Subway F, we reden tot Washington Square waar we overstapten op lijn E tot het eindstation het nieuwe Oculus! Dirk en ik bezochten het gisteren oppervlakkig maar nu zagen we de volle omvang van dit prestigieuze bouwwerk. Hier een beetje geschiedenis.

Het station is oorspronkelijk geopend op 19 juli 1909 als de Hudson Terminal. De Hudson Terminal werd in 1971 gesloten en gesloopt omdat het station onder het World Trade Center geopend werd. Als gevolg van de bomaanslag op het World Trade Center in 1993 was het station een week gesloten voor reparaties aan de beschadigde plafonds. Het station diende als eindstation voor de lijnen Newark-World Trade Center en Hoboken-World Trade Center totdat het station werd vernietigd tijdens de aanslagen op 11 september 2001.
    In 2004 heeft de Port Authority, de eigenaar van de grond, het oorspronkelijke plan van architect Libeskind aangepast om een vervoersknooppunt van wereldklasse te realiseren. Hiervoor werd een ontwerp van Santiago Calatrava gekozen, die zich baseerde op de constructie die hij eerder reeds voor het Belgische spoorwegstation Luik-Guillemins ontwierp.

We moesten stipt op tijd, 9,30 AM in One World Observatory zijn want men houdt zich strikt aan het bezoekers aantal. Om een aanslag met een autobom te voorkomen is het voor onbevoegde voertuigen verboden om een aantal omliggende straten binnen te rijden. Wel bevoegde voertuigen moeten dat bij de checkpoints rond het gebied kunnen aantonen en worden gecontroleerd op explosieven. Een indrukwekkende bewakers ontplooiing, met toegangspoorten en veiligheidscontrole zoals in de luchthaven.
    We waren slechts met 8 personen in de lift die met supersnelheid naar boven zoemde waarbij een prachtige evocatie van de omgeving 360° rond geprojecteerd werd.
    De architectonische hoogte van het OWTC bedraagt 541 meter. Daarmee is het One World Trade Center het op drie na hoogste gebouw ter wereld; alleen de Abraj Al Bait-toren, de Shanghai Tower en de Burj Khalifa zijn hoger.

Eens boven zagen we een mooie reclamefilm over New York en een promotie om een aangeboden IPad als gids te gebruiken om de omgeving te scannen.
    Ik wou dat wel uitproberen voor 15$ , het was leerrijk om de gebouwen rondom te leren kennen maar het was toch niet zo gemakkelijk als ze lieten uitschijnen. Ik zou hem niet meer nemen, met een goede reisgids weet je evenveel.
    We zaten op de 100e en 101e verdieping en hier Downtown heb je een heel ander uitzicht dan Uptown in Rockefeller- of de Empire State Building.

Het OWTC staat bekend als een van de veiligste wolkenkrabbers ter wereld en is zo gebouwd om een aanslag als op 11 september 2001 te voorkomen en om de schade bij een dergelijke aanslag te minimaliseren. Het gebouw is daarnaast ook ontworpen om stormen en aardbevingen te overleven. Het heeft een betonnen kern die bestaat uit extra sterk beton, dat minimaal 590 en maximaal 965 bar aan druk aankan. Het OWTC heeft in tegenstelling tot de meeste wolkenkrabbers twee noodtrappen in plaats van één noodtrap. Eén van de twee noodtrappen is speciaal gemaakt voor brandweerlieden, zodat zij geen hinder ondervinden van naar beneden gaande werknemers, zoals dat het geval was tijdens de aanslagen op 11 september 2001. De andere noodtrap voor de werknemers of bezoekers is extra breed en bevindt zich in een schacht die onder druk staat om te voorkomen dat als een deur wordt geopend de schacht volloopt met rook. Ook is er in de schacht een installatie om de lucht te verversen.

Naast de kern is ook de rest extra stevig ontworpen. Zo is het glas dikker dan normaal, zodat het intact blijft in geval van een explosie, en bestaat de wand van de onderste 60 meter van het gebouw uit beton om zo een autobom tot 680 kilogram te kunnen overleven. Daarnaast is er voor de brandweer ook een communicatiesysteem aanwezig om contact te kunnen leggen met de kantoormensen en de managers van het gebouw.

Na dit bezoek lopen we nog even verloren in de Oculus om daarna de weg te vinden naar het 9/11 Memorial (Reflecting Absence) een monument voor de slachtoffers van de terroristische aanslagen op 11 september 2001 in New York. Het is ontworpen door Michael Arad en werd gebouwd op de plaats waar voorheen de Twin Towers stonden, naast het OWTC. Een vierkante waterval die verdwijnt in het midden, zeer mooi en vredig. Het bevat rondom de namen van de slachtoffers en elke dag steekt men een witte roos bij de naam van de personen die die dag jarig zouden geweest zijn!

Na dit ontroerend bezoek gingen we iets luchtiger doen, we wandelden langs Wallstreet met de Stock Exchange en de Federal Hall die fungeerde als het eerste Capitool van de Verenigde Staten. Het was de plaats waar George Washington als eerste president werd geïnaugureerd in 1789 en waar de Bill of Rights werd aangenomen. Het originele gebouw werd afgebroken in de negentiende eeuw en vervangen door het huidige dat dienstdeed als eerste Amerikaans douanekantoor. Er staat een groot bronzen beeld van Washington vóór en daar wou ik een speciale foto maken. Er stond een Aziatische mevrouw te poseren en dat bleef maar duren, ons Veerle stond klaar om mijn foto te nemen en het werd even een bitsig gesprek, met de dame, waarna ze toch even plaats maakte zodat ik na enkele seconden 'thank you' zei en plaats maakte ;-)
    Ons volgend doel was de boottocht, inbegrepen in het Hop-on ticket.
    We waren juist op tijd en de boot voer direct de Hudson op om ons 2u mee te nemen op een interessant tochtje. We zagen de Interpred een vliegdekschip, nu museum en vaarden dicht bij het Vrijheidsbeeld en tot aan de Brooklyn Bridge. Een zeer geslaagde tour!
    Toen we terug aan wal kwamen stonden er mensen genoeg om wel 3 boten te vullen, we waren blij dat we al zo (redelijk) vroeg gegaan waren. Maar dan sloeg de honger toe en we geraakten niet meer aan het voorgenomen restaurant in de Winter Garden van het Financieel Center.
    Dan maar een 'Gourmet Market' binnengestapt, we namen soep en buffet dat gewogen werd en dat we in een zaaltje apart van de winkel konden opeten. Het was lekker, ieder naar eigen zin en vrij goedkoop, maar zoals men zegt 'honger is de beste saus'.
    We besloten de Hop-on bus te nemen Uptown, die was er direct en we zaten er lang op want de files ... aan Penn station stapten we er af en vlug een koffiebar binnen om ons terug op te warmen!
    Het is ongeveer 13° en lekker in het zonnetje maar op het dek van de bus brr.
    Dan op wandel naar Central Station met nog even een omweg via Times Square, Dirk en ik bleven buiten wachten aan de M&M shop maar omdat er 4 ingangen zijn waren Veerle en Lynn even de verkeerde buiten gestapt en overdonderd door de omgeving even de weg kwijt.
    Het Central Station maakte indruk en Veerle was er niet gerust op om ons kwijt te geraken!
    We namen een en ander mee om op de kamer op te eten en namen Subway 7 tot Queensborro
    Plaza en dan enkele blocks te voet tot het hotel. We deden ongeveer 12000 stappen en snakten naar een lekker voetbad. We namen afscheid in de lift om 8 PM.
    Het foto nazicht en bloggen hield mij nog wakker tot 10 PM.

Highline en winkelen

May 13, 2017 in the United States ⋅ 🌧 8 °C

Toen ik rond 5 AM wakker werd was het al aan het regenen, we hadden wel op het weerbericht gezien dat zaterdag een regendag ging worden, maar je hoopt altijd eraan te ontsnappen.
    Om 8 u aan 't ontbijt overlegden we of we de planning zouden veranderen of niet, niet dus.
    Eerst met lijn F en lijn L naar de High Line in het Meatpacking district.
    De High Line is een park op de vroegere spoorweg die aangelegd was om goederen naar de winkels en magazijnen te brengen in het Meatpacking district en Chelsea.
    Ze is 2,2 km lang en op een hoogte van 9 m. In 1980 werd de spoorlijn buiten gebruik gesteld en in 1990 omgevormd tot een park naar het voorbeeld van de 'Promenade Plantée' in Parijs.
    We deden slechts 1/3e want het bleef regenen en we hadden gezien hoe gezellig het wel kan zijn in de zomer met banken en terrasjes.
    Lynn kreeg het te koud en we waren allemaal nat dus toen we 'The half king' zagen, een café dat we gisteren ook gezien hadden, en het bleek open te zijn, was de beslissing vlug genomen om een warme koffie te gaan drinken en te overleggen of we de wandeling zouden voortzetten op de High Line.
    Nee, liever niet, we stapten naar de dichtstbijzijnde subway en reden richting Rockefeller Center om van Veerle en Lynn daar afscheid te nemen. Zij gingen naar 'The Top of the Rock' en daarna shoppen en wij, Dirk en ik gingen naar de hop-on bus om de Uptown tour te doen.
    Het regende heel de tijd en we waren behoorlijk nat, beneden in de bus zag je wel niet zoveel maar mits af en toe een blik uit de voorruit en al luisterend naar de muziek en de uitleg passeerden we toch onze tijd.
    Aan het 'Museum of the City of New York' stapten we af want hier hadden we tickets inbegrepen in de aankoop van de Hop-on!
    Dit museum is ontstaan uit de collectie van Henry Collins Brown en is een historisch en kunst museum. Vooral de history van NY en zijn bevolking is de permanente tentoonstelling en interactieve voorstelling.
    Er zijn ook verschillende losse exhibities waarvan we de fotocollectie van Todd Weber bezochten met foto's tussen 1945 en 1960. Ook 'Gilded New York' was het zien waard, allemaal juwelen en pronkstukken uit het begin van de 20e eeuw, rond de art deco periode en er juist voor.
    Het bakstenen museum gebouw was in 1920 en in neo-Gregoriaanse stijl.
    We aten onze lunch daar in de cafetaria om 4 u en wandelden daarna in de regen die zich ontwikkeld had tot een noord-wester storm, naast Central Park (dat gesloten werd wegens gevaar voor vallende takken of bomen) naar het Guggenheim museum, niet om te bezoeken maar voor de buitenkant die door Frank Lloyd Wright ontworpen is. Zoals overal waar je binnen kon stond ook hier een rij aan te schuiven net zoals aan de theaters in Broadway.
    We stapten dan maar door naar Lexington av. om de subway te nemen, dat was een probleem want de lijn die we moesten hebben was voor werken onderbroken en ook het water dat in de subway binnen liep was geen goede zaak.
    Na enig zoeken en zelfs bovengronds overstappen geraakten we wel op onze bestemming t.t.z. aan ons hotel. Het was even na zes.
    Veerle en Lynn konden niet naar het observatorium wegens de storm en in Rockefeller Center vonden ze niet de winkels die ze zochten. Zij dus ook de straat op en dwalend langs 5 th av. kwamen ze met de nodige zakken terug rond half zeven.
    We zaten nog wat bijeen om de aankopen te bewonderen en de dag te vertellen en dan ging ieder op eigen stek de avond rustig doorbrengen.

Fietsen in Central Park en Coney Island

May 14, 2017 in the United States ⋅ 🌙 12 °C

Zondagochtend zeer druk aan het ontbijt, alle tafels volzet. Gelukkig werd er direct afgeruimd als men wegging en ook de aanvulling van het buffet gebeurde vlot.
    Het was stralend weer en we gingen een beetje vroeger ontbijten om ook vroeger naar Central Park te kunnen vertrekken.
    We hadden besloten te fietsen en ook ons ticket van de Hop-on bus had 2u gratis als je een periode kocht. Aan Columbus Cercle misten we uitstappen om de bike rental te bereiken.
    We kwamen boven met een mooi zicht op de wereldbol die dat opgesteld staat en met de nieuwe buildings eromheen waren we alle vier afgeleid van ons doel: de bike rental zoeken!
    Gelukkig sprak een verkoper ons aan en toen we zeiden dat we tickets hadden ging hij mee naar het depot. Hij verkocht ons een beter deal: de hele dag
    voor 20$ per fiets. Normaal 15$ per uur en twee gratis uren zou alleen maar stress geven om op tijd binnen te zijn. Omdat het Central Park 15 km fietswegen heeft en het heel goed weer was wilden we ons niet opjagen en namen de deal voor een hele dag.
    We fietsen helemaal rond en stopten aan het 'Conservatory water' waar de model bootjes rond vaarden, 'Bethesda Fountain' was de volgende stop. Hier stonden de rododendron's in bloei en werkte een straatartiest met grote luchtbellen, plezant om bezig te zien. Toen ik een tip ging geven probeerde hij mij in een luchtbel te vangen.
    Aan het 'Jacqueline Kennedy Onassis Reservoir' waren de vergezichten heel mooi en ons volgend doel de 'Botanical Garden' misten we kompleet, er staan zo goed als geen wegwijzers en dat maakt het wat moeilijk. Het was daar ook nogal bergop en dat maakte ons minder aandachtig voor de weg.
    Toen ik de weg vroeg aan een bereden politieman waren we te ver om terug te rijden, en omdat het allemaal One Way is moesten we veel te ver omrijden, dus toch maar niet. Het 'Belvedère Castle' daarentegen zag ik wel aangegeven staan, dat was even klimmen, te voet, maar vanuit het torentje had je een mooi zicht op het park. Dit kasteeltje ligt ook nog op de Vista Rock en is het hoogste punt in het Park.
    Strawberry Fields de herinneringsplaats voor de vermoorde Beatle: John Lennon ligt niet ver van de plaats waar hij woonde en vermoord werd: de Dakota Building.
    Yoko Ono liet dit perkje volledig restaureren na jarenlang bezoekers te hebben ontvangen. Deze traanvormige mozaïek draagt het woord 'Inagine' naar een song door John Lennon geschreven en vertolkt. Ik zag het de vorige keer en ik zou het graag nogmaals gezien hebben.
    Stilaan bereikten we terug ons beginpunt maar we reden verder om de Apple store te bezoeken maar dat laatste stuk deden we te voet want het werd nogal druk aan dat kruispunt. Blijkt ook nog dat de Apple store vernieuwd wordt en dat de originele kubus met winkel ondergronds nu een beetje een gewone winkel geworden is.
    Dan terug naar de bike rental en daarna namen we de Subway naar Coney Island. Door werken bleek dat de D lijn op een ander spoor reedt en zelfs bij navraag aan de chauffeurs van andere Subway rijtuigen kregen we die informatie niet, toch maar op goed geluk de juiste trein genomen nadat we er drie hadden laten passeren.
    Toen we na een uur daar aankwamen zaten we midden in een enorme bui met donderslagen. Dus eerst gaan eten bij Applebee's, Dirk wou absoluut een steak eten en we kenden de restaurant keten van elders in de VS.
    Omdat waarschijnlijk iedereen binnen gevlucht was moesten we lang wachten op onze lunch maar ondertussen zag de lucht terug blauw en toen we klaar waren konden we gaan wandelen op de boardwalk en even over het zand wandelen, het pretpark was aardig om zien maar geen van ons maakte aanstalten om een attractie te bezoeken. De prijzen zijn er ook niet naar: 8$ om om in het wonderrad te gaan.
    Nog even langs de snoepwinkel en terug de Subway in om na anderhalf uur het hotel in één rit te bereiken.
    Het waren al zware dagen en de avondrit met de Hop-on bus zal er overschieten, om weer lang in het drukke verkeer te gaan hebben we geen van allen zin!

Terug na een leuke midweek!

May 15, 2017 in Belgium ⋅ ⛅ 18 °C

We spraken af om in te pakken vóór het ontbijt en daar overlegden we dan wat we zouden doen om onze laatste halve dag in New York te vullen.
    Veerle en Lynn namen de Subway naar de Rockefeller Building om hun voucher van zaterdag, top of the rock Observatory was toen gesloten wegens het slechte weer, te trachten in te wisselen. Dirk en ik gingen in de omgeving wandelen, er is een parkje achter ons hotel met een mooi zicht op de Queensbridge en de skyline van Manhattan.
    We wandelden ook door naar het hotel dat ik eerst gereserveerd had en verleden week geannuleerd. Het was nog nieuw en we mochten het dakterras bezoeken, als het echt goed weer is is het wel de moeite. Maar of het beter is dan de Best Western Plaza dat kunnen we niet zo direct beoordelen. Maakt niet uit we waren tevreden!
    Tegen 11,30 AM gingen we de vier koffers halen die in bewaring stonden in de lobby en we namen de Subway F op de hoek naar Brayant Park waar we in een juicebar hadden afgesproken.
    Het was niet zo praktisch dat ze beiden hun koffer zouden komen ophalen of van 's morgens meenemen.
    De vier koffers zelf meenemen was eigenlijk ook niet zo gemakkelijk want waar een lift was, was er geen probleem maar aan Brayant Park waren er veel trappen en dat was een gesukkel. Gelukkig kwam een jonge man mij ter hulp maar Dirk die de onhandigste koffer droeg was daarmee niet geholpen, gelukkig was het maar even want eens op het voetpad ging het wel.
    In de juicebar had men geen bier en geen gewoon sinaasappelsapje, wel een hele mix van juices. We namen dan maar een Joe AML (Appel, munt en ginger) en een Strong Man (kiwi, aardbei en appel)
    Enthousiast kwamen Veerle en Lynn bij Joe's juice bar even na ons aan, het bezoek aan de 'Top of the Rock' was goed meegevallen. Het zicht was goed en ze waren juist op tijd om het hoogste platform te gebruiken want men overwoog dat te sluiten wegens de hevige wind.
    Samen wandelden we naar Penn Station waar we de trein naar Trenton moesten nemen van 1.05 PM die er maar om 1,16 PM doorkwam. Een rush op de trap en naar de trein want iedereen stond op de parterre te wachten om te zien op welke track de trein zou komen.
    Voor de rest ging het naar verwacht: wachten om in te checken, aanschuiven aan de security en wachten aan de gate tot we eindelijk konden wachten in het vliegtuig tot we opstegen.
    We vlogen slechts 6,05u tot Dublin waar het dan dinsdag 5u 's ochtends was. Vlot naar de transit zone en na een kwartiertje wachten terug in een kleiner vliegtuig naar Brussels.
    We deden er 2u over.
    Onze bagage was al op de band aan het ronddraaien eer we daar waren en dan naar de bushaltes waar we afscheid namen. Wij gingen met de bus Zaventem-cargo naar Mechelen. We reden langs straten die we niet kenden. Tot aan 't station van Mechelen deed de bus er 45' over. We konden meteen overstappen op de 500 die ons ook op 45' op de Boomsesteenweg afzette!
    Veerle en Lynn gingen op zoek naar de Express bus naar Antwerpen om aan het Crest hotel afgehaald te worden door Marc.