Via Sharzah naar Ajman

December 4, 2017 in the United Arab Emirates ⋅ 🌙 21 °C

De laatste verplaatsing, weinig cultuur maar wel 2 shops: leder en tapijten. We veronderstellen dat dit de prijs drukt!
    Bezoek aan de ‘Mall of the Emirates’ en doorreizen naar Ajman, we hebben dan 4 van de zeven Emiraten bezocht.
    Uitgebreide versie:
    Na een ononderbroken nachtrust en een iets te druk ontbijt vertrekken we weer met de bus naar Ajman onze volgende bestemming.
    Maar eerst naar een leder shop.
    Er is natuurlijk alleen topkwaliteit! Geen geiten- of kameelleder, want dat stinkt als het nat wordt, goed om weten!
    Volgens Albay hebben ze ook een portemoiné van besnijdenis velletjes, zeer speciaal want als je het oppoetst wordt het een valies.
    We hadden beter onze betaalkaarten in de bus gelaten want Dirk werd verleid door een omkeerbaar lamsleder jasje en ik door een burbury omkeerbare jas, afgeboden tot 47%.
    Omdat we te vlug klaar waren in de ledershop reden we naar ‘the Mall of the Emerats’ met indoor skipiste en vóór de Dubai Mall de grootste Mall.
    Daarna tegen de meeste mensen hun zin naar een tapijt shop. En maar tapijten uitrollen, mooie, daar niet van maar de meeste mensen hebben zelf al hun tapijten en zelfs meer!
    Gezellige babbel met de ons toegewezen verkoper uit Tadjikistan maar er werden geen onderhandelingen gestart en onze desinteresse was duidelijk. Het bleef bij specifieke uitleg en tips voor reiniging.
    Geknoopte tapijten met water en natuurzeep en laten drogen uitgespreid op de grond in de zomer uit de zon! Best geen chemicaliën!
    Na een half uurtje terug buiten en op weg naar Ajman.
    We rijden door Sharzah, hier is het terug zeer streng islamitisch. Zweepslagen bij ontrouw, hand afhakken bij diefstal: sharia wetgeving. Ajman ligt een beetje tussen de twee in qua wetgeving. Vergelijk VAE met België verschillende wetgevingen per gemeenschap en één nationale wetgeving voor hetgeen overblijf.
    Tussen Abu Dhabi en Dubai is er een familieband tussen de twee Sheikhs maar met de andere Emiraten is er geen familieband dus hier zijn ze minder rijk en zij steunen elkaar minder.
    Ajman is bekend voor seafood, door Alpay werd er eentje aangewezen niet zo ver van het hotel waar locals ook komen, zei hij.
    Het Ajman Fairmont hotel is een 5 sterrenhotel. We nemen afscheid van Nour en Alpay want hier blijven we tot we terugkeren, geen culturele uitstappen meer.
    Alpay had de gegevens van de volgende groep ontvangen en hij was er niet blij mee: 20 Walen en 16 Vlamingen. Dat wordt een helse reis zei hij. Ja wij waren met 16 Vlamingen en ongeveer rond dezelfde leeftijd.
    Wij kregen onze kamer en het lijkt een suite! Apart salon met bureau en tv, grote aparte slaapkamer met tv en dubbel bed en terras, een dressing, rond bad, aparte inloopdouche en 2 wc’s apart. Van alteratie was ik mijn badge al kwijt, ik had ze samen met de reispassen vlug weggestoken maar ik was afgeleid en wist het niet meer, zoeken en alles binnenste buiten draaien het was bangelijk.
    De grootste kamer ooit!
    Daarna verkennen we het hotel verder, we liggen aan de zee en er is een mooi zwembad, veel ligzetels en parasols. Het restaurant is vrij prijzig en Italiaans getint.
    Het is al na drieën en we besluiten om naar het aangewezen restaurant te wandelen. Een beetje verder dan we dachten en je ziet dat het een minder rijk land is. Het restaurant was echter goed, alle soorten klanten, locale en toeristen. Dirk nam een crabsoep die zeer lekker was en de skrimps werden ineens gebracht maar die waren ook voor hem, de fillet kwam later dus hebben we wat gedeeld. Personeel gekleed als matrozen en vriendelijk. Nog een cappuccino en een stuk taart voor mij voor 120 dirham (28,36€)
    We konden nog net een half uurtje op terras zitten, er was heel veel wind zoals bij ons aan de zee maar niet koud.
    Na de zonsondergang die iets klaarder was dan gisteren gingen we een avondwandeling langs het zandstrand te maken.
    Morgen terug maar dan met camera!