Op zee langs de Orkney Eilanden

May 28, 2017, North Atlantic Ocean ⋅ ⛅ 5 °C

Bij het ontwaken voel ik voor het eerst dat we op zee zijn, we schommelende beetje en er kraakt wat hier en daar.
    Toch blijkt de zee niet zo woelig te zijn maar we varen helemaal langs de top van Schotland en het is maar 12 gr. We zijn aan de Orkney Islands.
    We besluiten in het Aquarius te gaan ontbijten want in de Windjammer is het een toeloop van volk.
    S' avonds hebben we ons tafeltje met twee maar s' ochtends of s' middags moet je aan grotere tafels aansluiten deze keer zijn het allemaal Spanjaarden. Gelukkig geen grote familie want het gaat er rustig aan toe, plezant dat je wat opvangt van de conversatie.
    Alle warme spijzen en dranken worden aan tafel gebracht en fruit, toespijs en extra brood kan je aan het buffet halen. Ik neem egs sunny side up and bacon, pancakes with sirop. Dirk scrambled egs, bacon, tomatos and potatos.
    Daarna doen we een rondwandeling aan dek en spelen Shufflebord, dat zag je in de films de elite ook doen in hun mooie kleren.
    Aan de Spa zeg maar Sauna met kleren, doet men een sale van kleren met logo aan verminderde prijzen maar buiten een vest zoals Dirk al heeft kan niets ons bekoren. 'Als die vest aan 50% komt koop ik ze' zegt Dirk, wie weet misschien de laatste dag of zo.
    Dan zoeken we een rustig plaatsje om wat Uno te spelen en te lezen. Dat is vlugger gezegd dan gevonden: aan t' Centrum geen plaats op alle centrale verdiepingen en vanaf 11u veel lawaai.
    In de lounge is een veiling van schilderijen bezig: 60 semi-kunstwerken op één uur kan je je de drukte voorstellen? Je krijgt we een glas champagne (of cava) aangeboden. Daarnaast is de diamond club heerlijk rustig maar alleen toegankelijk voor passagiers die meer dan 500 (!) dagen gecruisd hebben met Royal Caraïben. Dan maar naar de Schooner bar daar is nog een plaatsje te vinden maar de muzak staat erg hard en is op de zenuw werkende jazz. Na ons kaartspelletje ga ik even wandelen om foto's te nemen en op zoek te gaan naar de bar die ik de eerste dag gefotografeerd had, deze ligt op een uithoek achter het Japans restaurant. Maar Dirk heet een Foster besteld en die drinken we langzaam uit tot we besluiten om een kop soep als middagmaal te nemen.
    Buiten is het een beetje beter en zo'n 19 gr. de zon doet wat moeite en met mijn trui aan ga ik aan het zwembad siësta houden tegen vier uur pikt Dirk mij op en we gaan snoepen van het zoete buffet. We belanden daarna in de Viking Crown Bar en daar gaan we uiteindelijk zitten in de gouden zeteltjes en met fantastisch uitzicht. We varen langs de Hebrides of Western Islands en hier is de zee kalm.
    Tegen zeven uur gaan we eten in Aquarius My Time en onze vaste obers hebben ons blijkbaar gemist gisteren. Zij zijn Natalia een Griekse en Ritchie een Indiër.
    Daarna naar de show die heel goed was: Elio Pace hij leek Bogie Boy wel, op te zoeken op U Tube!