Inverness Schotland

May 27, 2017 in Scotland ⋅ ⛅ 16 °C

Uitslapen tot 8u ;) je hebt geen idee van tijd, het weer of we varen of stilliggen, in de kajuit. Zelfs geen burengerucht of evt lawaai van de gang bereikt ons! Hier zouden heel wat hotels een voorbeeld aan kunnen nemen.
    We ontbijten en doen een wandeling op het Walker/jogger dek 10 en zien een bruinvis of kleine walvis maar kunnen hem niet vastleggen op foto.
    We zien één van de werknemers waar we al eerder een gesprek mee hadden een Zuid Afrikaanse blanke (knappe) man en hij staat deze vm aan de klimmuur, op sympathieke manier overhaalt hij Dirk om eens te proberen en ja hoor Dirk geraakt halfweg!
    Ik maak van de gelegenheid gebruik om te vragen of zij met dezelfde excursies meegaan als wij en of zij ook de volle pot moeten betalen?
    Blijkt ja met dezelfde uitstappen in hun eigen vrije tijd en zij krijgen een kleine vermindering op de prijs.
    Ik besluit te gaan zonnen en Dirk gaat op walvisjacht tot we spreken af om 12,30u elkaar aan de Windjammer terug treffen voor het middagmaal.
    We vaarden al vanaf 11u door zeer lage fjordachtige heuvels, een lange Laguna in en blijken een uur vroeger al in Invergordon aan te komen. Dit blijkt een vroeger (?) industriestadje te zijn met veel boortorens en werkplaatsen nu ziet het wat uitgestorven uit een beetje onderkomen zoals Dover maar veel kleiner. We hebben nog geen honger en nemen alleen een banaan als middagmaal die we opeten in de kajuit.
    Onze bestelde uitstap naar loch Ness gaat niet door wegens volzet maar lochs zien we nog en Nessie sowieso niet! Maar dat Inverness zelf ook meer dan een uur rijden hier vandaan ligt , met de trein,is wel even slikken.
    We besluiten dan maar gewoon in Invergordon te blijven. Enkele souvenierwinkeltjes met steeds dezelfde prullaria een soort kringloop winkel en een spar verder is er niets te koop.
    We wandelen helemaal rond want er zijn mooie murals en we zoeken naar een pub maar die vinden we niet. Voorbij de kerk is een frituur en Dirk gaat daar vragen of ze ook bier verkopen maar daar verwijzen ze ons naar het enige plaatselijke hotel. Dat is gelukkig open want het begint zachtjes te druppelen, na 2 dagen zon is het hier ook al een warmte onweer!
    In de lounge proeft Dirk een Laphroungh 10, zeer goed maar zeer weinig, voor dat geld nemen we liever een pint Coast2coast daar hebben we langer geniet van tot de bui over is en er was ook WiFi dus ik kan ook een en ander opladen.
    In de Coop op de terugweg kopen we een fles Jura Scottisch whiskey want Laphroungh hebben ze niet, die we aan boord prompt moeten afgeven als we door de scanner gaan.
    Het lijkt een herhaling van de security in Riga! Maar hier krijgen we de fles terug op de laatste dag om mee naar huis te kunnen nemen ;)
    We gaan direct eten want om 7u is er een folklore show van de plaatselijke volksdans, ze doen hun best maar het is niet top.
    We blijven aan dek tot we afvaren en in de regen worden we nog door een doedelzakband uitgewuifd. Het wordt dan wat fris en ongezellig en we trekken ons terug in de kajuit waar op TV een spannende film is: Hawshaw Ridge.