Folelli - Corte - Ajaccio

September 11, 2018 in France ⋅ ⛅ 26 °C

Via Ponte Leccia rijden we naar Corte. Corte wordt bezocht met een toeristentreintje. Na de lunch vrije tijd in de oude stad en dan rijden we langs de bergpas van Vizzavona et Bocognano. Ontdekking van de keizerlijke stad met de autocar om daarna te overnachten in hotel Fesch in het centrum van Ajaccio.
    Lange versie: klaarstaan met de valiezen om kwart na 8 en stipt vertrek naar Ponte Leccia waar we uitstappen en de brug bezoeken waar op 8 mei 1769 de Corsicaanse nationalistische troepen van Pascale Paoli de definitieve nederlaag leden tegen de Fransen. Dit was het einde van 14jaar onafhankelijkheid, er was toen stemrecht voor iedereen vanaf 25j, een universiteit in Calvi en een grondwet met verregaande vrijheden.
    De brug is nu kapot geschoten tijdens WO II.
    Om 10u bereiken we Corte en kan er NIET naar WC gegaan worden, er zijn er gewoon geen, we rijden meteen de berg op met een toeristentreintje naar de bovenstad en de citadel. Het water staat hoog en we mogen in het museum niet naar toilet want we bezoeken de citadel niet! Dan maar 1/2u vrije tijd en ieder op zich op zoek baar een bar en toilet. Er is er slechts één open en algauw staan 15 personen aan te schuiven!
    Terug bijeen doen we een gezamenlijke stadswandeling en hebben een prachtig vergezicht ergens op een belvedère. Degenen die niet meeklommen en wij verzamelen op de place Gaffori, hij was een aanvoerder vd vrijheidsstrijders en tijdens de strijd om de citadel werd de baby van Gaffori en Faustina, zijn vrouw, boven een afgrond gehouden en hij keek naar zijn vrouw en zij riep: ten aanval!
    Gelukkig werd het kindje niet losgelaten!
    Een lekkere lunch met stormloop op de WC volgt en dan rijden we verder met onze bus langs de valleien en de bergpas op 1163m hoogte.
    Ik hoopte dat er nog zou gestopt worden op de bergpas maar nee in full speed naar beneden.
    Dat maakte wel dat we vóór de drukte in Ajaccio waren en nog een mooie rondrit deden, uiteindelijk stopten we aan de Iles Sanguinaires. We kregen een uur vrij om naar daar te wandelen en dat hadden we zeker nodig, volle zon en 34• gelukkig met een licht windje en daarom niet zo’n drukkende warmte. Ons hotel staat in een verkeersvrije straat en daarom moet de bagage opgehaald worden en wij gingen tevoet. We zitten op de 4e verd. Das wel een verschil met ons vorig hotel, minder plaats want het is een echt cityhotel maar voor de rest gaat het wel. Picnic op de kamer om eindelijk weer geen driegangenmenu te moeten verorberen. Een stadswandeling onder ons tweetjes eindigde op een terras met enkele glaasjes pastis.