Cody

September 18, 2002 in the United States ⋅ 10 °C

Vroeg genoeg vertrokken om in Grand Teton NP nog een hike te kunnen maken. Even langs het dorpje Kelly om naar de aardverschuiving te zien die in de jaren 1920 2 jaar een dam vormde en uiteindelijk met een vloedgolf het dorpje overspoeld. De plaats hebben we niet gevonden, wel een schamel hoopje geweien en skeletten aan een voordeur. Duidelijk self supporting hunters.
    Een mooie regenboog onderweg bracht hoop op het einde van de regen.
    In Colter bay area een hike gedaan 3 mijl in 1u10’, we zagen mooie zichten, veel squerls (eekhoorns) en shipmunks. Het was fris en winderig en af en toe regende het, de bergen hadden sneeuwtoppen en minder wolken dan gisteren.
    Rond de middag reden van Grand Teton NP naar Yellowstone NP dat slechts 7,5 mijl uiteen ligt. Via de South entrance kwamen we het park binnen, wat ons meteen opviel warende vele dode bomen. Dit ten gevolge van een grote brand in 1988. Gelukkig zag je ook de hergroei van vele jonge sparren en het gras ertussen met herfst gekleurde struiken ze leken op bosbesstruikjes. Op grote oppervlakte groeide ook zeeuws knoopje met witte bloemetjes.
    Ter hoogte van Lewis Lake, tussen Tetons en Yellowstone, gingen we picknicken , toen we stopten scheen eer voorzichtig zonnetje, tegen dat we uitgepakt waren sloeg het weer om en met stormwind op het meer en schuimkoppen zoals op zee. Dus vlug terug ingepakt en geluncht in de wagen. Zo was het de hele dag, zon, regen, zon, regen…
    We sloegen linksaf naar de ‘Lower, Midway and Upper Geyser Basins’
    Wolken damp die opstijgen uit de grond, peilloze diepten in turkooizen poelen, pruttelende, borrelende warme bronnen: prachtig.
    Verder tot aan Old Faithfull Inn, het grootste cabine gebouw uit 1904. Enorme hal en helemaal gerestaureerd.
    Vanop het terras zag ik de uitbarsting van de geiser op 16,30u, om de 75’ heeft deze geiser een uitbarsting, deze is tussen de 30 en 35 m hoog!
    Onze eerste kudde bizons lag te rusten op het centrale plateau naast de weg naar Firehole lake.
    We wachtten een kwartier naar de uitbating van de Great Fountain geiser maar die kwam niet, wat opspattend water en veel gepruttel. De Castle geiser deed het wel heel mooi!
    Na de Firehole lake drive moesten we helemaal terug omdat de weg hogerop afgesloten was wegens werken. Onderweg zagen we elks en nu zag ik goed het verschil tussen elk en deer. Behalve de grotere oren is een deer veel kleiner. Een elk is ons hert en een deer is onze ree.
    In de vroege avond reden we helemaal terug langs het Yellowstone lake dat het grootste alpine meer zou zijn. De tinten blauw waren onnoembaar zeer verschillend en adembenemend.
    Toen we naar Cody reden zagen we een prachtige zonsondergang in de bergen, de toppen leken wel van vuur. Een daling van 3000 Ft op 5 mijl in het bijna donker gaf geen gelegenheid deze schoonheid te fotograferen of zelfs ervan te genieten. Jammer, maar het duister valt snel in de bergen.
    We moesten nog een uur rijden met af en toe een lichtje op de bergen waarschijnlijk ranches. Gelukkig vonden we ons hotel gemakkelijk. Tegenover het hotel lag een Pizzahut en we waren blij met een lekkere pizza, het was toch al vrij laat om nog veel te eten.