Western USA 2002

September - October 2002
In de tropische hitte van 2020 heb ik tijd om de herinneringen van 2002 op blog te zetten. Geniet je mee? Read more

Op bezoek bij een collega

September 9, 2002 in Belgium ⋅ 16 °C

Wachttijden normaal
    immigratie 1,20u
    auto 1 uur
    super 8 motel 5 minuten

Nog even in een echte diner een koffie gaan drinken, zoals in de films of serie's!

In bed om 4,20u 10 sept Belgische tijd
    tijdsverschil 7 u

Denver: Mile high

September 10, 2002 in the United States ⋅ 16 °C

Rond 7,30u ontbijt op de kamer, koffie, cakes, honingkoek, banaan en een appel. (beschikbaar in de lobby van het motel)
    Om half 9 vertrokken richting Denver downtoon. Even omrijden naar de Harley Davidson shop om de eerste geschenken en uit nieuwsgierigheid.
    Wat een keuze, goed dat we zelf geen HD hebben want het aanbod is groot en lederen kleding, boots, handschoenen om van de T-shirts te zwijgen!
    Verder via Coolfax ave en Speer Bed naar het Pepsi Center waar we een parking vonden voor VIP. Op aanraden van een werkman zeiden we dat we in het center zelf moesten zijn en we parkeerden gratis.
    We wandelden via 17e street en Tremont naar State Capitol.
    Om 11,30u stapten we het Capitool binnen, juist op tijd om een tour te maken met gids, een goede gids, met een afwisseling van historie en anekdotes om alles interessant te maken. De historie vind je in alle gidsen, hier volgt een urban story: onder het Capitool is een uitgebreid gangenstelsel dienende voor verwarming en koeling. In deze gangen werkte en woonde een onderhoudsman die nooit boven kwam. De in het Capitool werkende bedienden lieten opzettelijk hun overschot van de lunches achter voor deze man. Eén keer per maand kwam hij bovengronds om zijn loon te ontvangen, dit wou hij alleen in silver dollars.
    Na ongeveer 30 ja kwam hij niet opdagen en men vond hem in een van de gangen, dood. Tot op heden is zijn vermoedelijk opgespaard loon niet terug gevonden!
    Nog één weetje: er werken vier poetsvrouwen alleen om het koper te poetsen!
    Jammer maar de dôme zelf was dicht, veiligheidsreden.
    Terug buiten rond 14u en via Civic center park, het stadhuis en de Mint naar 16th street een verkeersvrije winkelstraat. Verkeersvrij buiten een shuttle bus die alleen maar op en af rijd en gratis is.
    We kochten een echte cowboyhoed voor Dirk en de eerste postkaarten.
    Stilaan terug naar het Pepsi center en richting motel. Even gestopt aan de K markt om proviand te kopen en gepicknickt op de kamer.
    Nog een avondwandeling om enkele foto’s te nemen en naar bed.

Pikes Peak

September 11, 2002 in the United States ⋅ ☁️ 5 °C

Vandaag hangen alle vlaggen halfstok, De natie is in orange alert. De meeste civil sevants hebben een Amerikaans strikje met pin-vlaggetje opgespeld. TV brengt heel de dag herinneringsprogramma’s. Vanmorgen begon NBC met de opsomming van alle slachtoffers, aangrijpend!

Wij rijden naar Pikes Peak 14.110Ft (4.303m) en nemen de Cog Railway. Een tandradbaan, onderweg zien we eerst bossen en rotsen, net onze Ardennen. Tussen mijlpaal 3 en 4 Espen die reeds mooi geel en goud kleuren. Het goud van de bladeren gaf de staat Colorado haar naam.
    Hier viel onze digitale camera op de grond en hij was onherstelbaar. (terug in België hersteld!) we kochten wegwerp cameratjes om foto’s te trekken!
    Hoe hoger hoe kleiner de dennen en krom gedraaide stammen door de wind. We zagen verschillende marmotten zo groot als dikke katten, enkele valken en kraaien cirkelden boven onze hoofden. Jammer dat het weer niet meeviel, tot 9,000 ft mist en boven de 13,000 ft wolken.
    Op de top was het zicht +/- 5 m, het was 0° C en met de wind erbij leek het te vriezen. Er lag wat sneeuw maar het was meer een natte brij. De reis onderweg was de moeite waard en de beginnende herfstkleuren ook.
    Dirk heeft hoofdpijn en een ontregelde maag, zou dit hoogteziekte zijn?
    Rond 14,30 u terug beneden en even rondgewandeld in Manitou Springs, ik heb last om de beurs gesloten te houden. We wachten tot in Wyoming want anders komen we met een treinlading souvenirs thuis!
    Rond 16 u eten we in een klein restaurantje met een Poolse uitbaatster (bleek achteraf) zeer goede salade, goulash en pork cotlet, op zijn Europees stond aangegeven op het uithangbord. Logies gezocht in de buurt even een uurtje rust en een Alka Seltzer en terug op weg naar Seven Falls deze keer.
    Bleek dat deze Canyon om 17,30 u sloot en alleen open is in summer en de weekeinden vanaf september.
    We volgende de tip van een werknemer ter plaatse en namen de aflag naar North Cheyenne Canyon Park, hier zijn geen 7 watervallen maar de natuur is even mooi en het is gratis en altijd geopend. We beklaagden het ons niet en genoten van de omgeving. her was er rusting en de deers (hertjes) liepen over de parking. Bij het invallend duister reden we terug naar ons hotel.

Gunnison

September 12, 2002 in the United States ⋅ 14 °C

Na ons zelf voorziene ontbijt, zodat we de donuts niet moesten opeten, op weg naar Royal Gorge.
    Aangegeven in onze gids, met mooie folder, bleek ter plaatse dat het een uitgebouwd (pret)-park was. 18 $ inkom alles inbegrepen, maar wij wilden alleen de kloof zien en de brug erover. Vanop een afstand namen we dan enkele foto’s maar we waren wel ontgoocheld. Gelukkig maakte de reisweg veel goed met panorama’s, bergzichten en het begin van de Rocky Mountains<; Eerst wow en dan WOW!
    Onze weg liep naast Arkansas river en hier picknickten we. Vanaf Pueblo volgende we Hyw 50, een goede 3 baansweg recht de Mounties in. Voorbij Canon City nog even een 2 baansweg en dan enkele baan met af en toe stroken om voorbij te steken. Zo klommen we vanaf Pueblo op 4432 ft naar 11,312 ft. Af en toe kregen we zon en wat druppels en net op het moment dat we op de top van de Monarch Pass even koffie gingen drinken kregen we een thunderstorm over ons. Een regen/ijs gordijn en bliksem en donder. Men had de kabelbaan juist een half uur stilgelegd omdat men de storm zag aankomen. Na een half uurtje of zo terug zon, op de parking lag hagel, we reden voorzichtig verder tot Gunnison waar we inboekten bij het Super 8 Motel. Sinds vorige keer hebben we van deze keten een VIP kaart en krijgen dan 10 % korting, altijd goed meegenomen.
    Het Pioneer museum ligt zogoed als naast het motel en vermits het nog maar half vier is gingen we een kijkje nemen. De inkom 7 $ pp schrok ons even af, maar de vriendelijke dame aan de balie zei dat er 8 gebouwen waren en op de yard ook nog verschillende artefacten die de moeite waard zijn, zodus wij toch binnen. Vandaag de helft en morgen de rest zodat ons geld goed besteed is.

Montrose

September 13, 2002 in the United States ⋅ 16 °C

Bij het ontwaken hoorden we de regen tegen het raam tikken. Niet geklaagd, ’t is tenslotte herfst, dus na ’t ontbijt de rest van het Pioneer museum gaan bezichtigen. Nog 3 gebouwen te doen dus de regen deerde ons niet. Wat gelachen bij de kapper, even de telefoniste nagedaan en de vele verschillende soorten prikkeldraad vergeleken, met een tevreden lach stapten we buiten.
    “Er is niets nieuws onder de zon” konden we vaststellen, alleen is het meeste nu elektrisch. Even getankt bij de bank, me laten verleiden door een indiaans getinte blouse, en omweg naar de Scenic byway ’West Elk loop’.
    Bijgaande foto’s drukken vrij goed uit wat we zagen onderweg. We bereikten Crested Butte, een ski resort met Victoriaans getinte huizen. Om 12,30 u dachten we verder te rijden via de Kleber Pass 9,980 ft hoog.
    Volgens onze summiere gegevens was het een doorgaande weg, een gedeelte buiten Crested Butte onverhard. Dus toen de weg ophield waren we niet verontrust. Dat begon pas toen de waarschuwingsborden verschenen dat voor de Scofield pass een 4 wheels drive nodig was, we overlegden even en vermits we dachten op de Kleber pass te zijn reden we voort. De weg werd smaller, steiler maar geen erg, we reden verder. De vergezichten werden fabuleus maar we genoten er niet echt meer van. Ondertussen werd de weg een pad, vettig en onoverzichtelijk. We grommelden tegen elkaar dat een waarschuwing in Crested Butte toch wel aangewezen was geweest, en schommelden verder. Zelfs af en toe verlegde we een steen om met onze 2 wheel drive verder te kunnen rijden! Het slijk spatte ondertussen tot bovenaan de ruiten. Voorbij Emerald lake waren we zeer hoog. Toen we ineens Schofield Pass 10,707 ft zagen staan viel onze frank (dollar, euro) dat we mogelijk toch verkeerd gereden waren! Maar dat was al zo ver dat we dachten dichter bij het einde te zijn en verder ploeterden. Ineens een tegenligger, wat nu gedaan? Hij uiterst links wij uiterst rechts en met het raampje open, wij wilden om inlichtingen vragen, zie de man laconiek: ‘Hay folks what are you doing?’ en wij: we are driving the Kleber Pass. Ongeloof in zijn ogen en zijn antwoord was dat we terug moesten, het was een wonder dat we tot op dat punt geraakt waren maar verder ging het echt niet. Ondertussen waren we daar ook wel achter gekomen en vroegen of we hem terug konden volgen als hij naar Crested Butte reed. Geen probleem, nog 2 stops moest hij maken onderweg en we konden volgen. Hij met zijn 4 x4 en wij erachter. Hij controleerde buitenhuizen voor toeristen en wij hotsten en botsten achter hem aan, we wilden hem niet kwijtspelen! Veel schietgebeden later, en met een band waarvan we vreesden dat hij platliep, stonden we om 14,30 u terug in Crested Butte.
    De man nam ons mee naar zijn kantoor en wees op het plan waar hij ons opgepikt had. Ongelofelijk, even verder hield zelfs het pad op.
    We waren op weg dwars door de wildernis naar Marble. Waarschijnlijk waren we daar nooit aangekomen, wegens breken van de wagen, de banden plat of zo. De nachten zijn hier koud en als je niemand kunt opbellen… br, br ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou kunnen zijn! Licht beverig verlieten we zijn kantoor.
    De wagen vlug door de car wash, de band opgepompt, gelukkig was hij niet kapot, een koffie om te bekomen en we reden maar terug langs waar we gekomen waren, de Kleber Pass kon ons gestolen worden!
    Hyw 50 dan maar van Gunnison naar Montrose. Deze weg was ook mooi, geen herfsttinten maar veilig. Het meer en de omgeving deed ons aan Lake Powell denken in California, rotsig en vrij dor. 60 mijl vòòr Montrose de Black Canyon. Het weer was ondertussen terug stralend en we deden dit 20 km lange park naast de Canyon. Door de schuine stand van de zon werden de wanden mooi in kleur gezet, rosé en grijs geaderd. Zoiets is op geen enkele foto goed in beeld te brengen dus is het opgeslagen in onze herinnering. Gelukkig was onze kamer in Montrose gereserveerd want we bereikten het motel pas bij valavond.
    Een frisse douche en even verder een goed steak house aanbevolen door de receptioniste. ‘Silver Jack’ een uurtje later lagen we in bed.

Ute indianen, Montrose

September 14, 2002 in the United States ⋅ 13 °C

De weg naar het Ute museum vonden we ondanks dat er geen enkele aanduiding in Montrose was, blijkbaar wordt het native people gebeuren nog steeds wat verstopt! Misschien is het schaamte om wat de blanken met hen uitrichten zowel in het verleden als in het heden. Een film over het leven van Edward S. Curtis die als gewone lager geschoolde man door zelfstudie een begenadigd portrettist werd en 30 jaar van zijn leven gaf om alle stammen op pelicure te zetten. Een encyclopedie van 20 volumes aan deze mensen wijden meer dan 50.000 foto’s maakte. En dan spreken we van glasplaten en 5’ stilstaan voor een opname! Dank zij hem is er zoveel bewaard gebleven en kunnen de natives terug zelfrespect opbouwen via hun tribal gewoontes die een tijd lang verboden waren. Je weet het misschien maar de natives werden eeuwenlang belogen en bestolen van hun land, iedere keer het de blanken beter uitkwam omdat ze meer land nodig hadden of indien er gas of olie gevonden werd moesten ze hun land opgeven en in reservaten wonen die veel kleiner en slechter waren dan hun uitgestrekte vlaktes!
    Na deze film van 90’ bezochten we ocharme twee zalen met vooral kleding, houten tipi’s en enkele pijpen. Er was ook een tuin waarin het graf van Chipita lag, de 2e vrouw van Chief Ourah die met Roosevelt onderhandeld had over een vreedzame landoverdracht tussen Ute’s en blanken. Chipita is na de dood van Ourah terug bij haar volk gaan wonen. In de resterende 40 j van haar leven heeft zij alleen maar achteruitgang gekend van haar eens zo trotse volk. In diepe armoede is zij in Utah in het reservaat gestorven. In de jaren 1920 is haar lichaam naar Montrose overgebracht. dit was de plaats waar zij met Ourah had geleefd. Oef, dat wou ik even noteren!

Craig

September 14, 2002 in the United States ⋅ 20 °C

Opgestaan met een stralende zon. Een overbevolkte ontbijtzaal dwong ons terug richting kamer waar we onze eigen voorraad aanspraken. Dit gaf ons de privacy een en ander van gisteren op een rijtje te zetten.
    Rond de middag terug in de auto en op weg naar Grand Mesa Scenic Byway, Via Delta omhoog en eens te meer genieten van de vergezichten. De Scenic Byways worden aangegeven met een bord waarop een Columbine staat, dat is een Akelei. Omdat ons Lynn Van Acolyen heet moet ik steeds aan haar denken als ik dat bord zie.
    Van 12u tot 18,30u gereden tot Craig, natuurlijk met de nodige stops en picknicks. Vermits we nogal uit het centrum liggen hebben we ons een 6-pack Coors aangeschaft en met wat nootjes en zoute koekjes blijven we gezellig one ons tweetjes op de kamer.

Enkel losse opmerkingen:
    -Men houdt zich niet zo strikt aan de max speed als in Californië.
    -Alles is vrij veel duurder dan 2 jaar geleden, of het is hier gewoon een duurdere staat?
    De temperatuur is aangenaam, de regen is na een halve dag over maar kan ook vlug terugkomen. Zeker in het gebergte is het wisselvallig.

Vernal

September 15, 2002 in the United States ⋅ 20 °C

Ons motel was volzet, grootdeels met jagers. Grote 4x4 trucks vol slijk en ruwe mannen in jeans en geruit hemd. Omstreeks 5u bij dageraad vertrok de een na de ander, wij hoorden het starten van de trucks.
    Wij waren iets later en om 9u vertrokken we met onze compact car. Ons doel was het Dinosaur Nat. Monument. Om 10u waren we aan de ingang, daarna was er een 50 km lange scenic drive tot aan Harpers Corner trail waar we om 11,40u aan begonnen. Dit 3 km lange pad leidde ons naar de samenloop van Yampa en Green River. Van moderate dus gemiddelde mogelijkheid maar voorzichtigheid geboden, op deze hoogte (2300 m) is men vlugger moe, eten en water moet je dus meenemen! Om 13,20u waren we terug, niet te moe maar wel voldaan en onze inspanning was de moeite waard geweest. In het park zagen we veel sagebrush, naast de geasfalteerde wegen rabbitbrush dat nu volop bloeit, juniper en pinyon pine allemaal woestijn planten.
    Nu nog 18 mijl verder naar de opgravingsplaats & museum: de quarry.
    Het grootse deel werd opgegraven tussen 1909 en 1950, de volledige skeletten zijn verdeeld over verschillende Amerikaanse musea. De tentoonstelling gaf de omgeving weer en hoe de beenderen gevonden werden. Een duidelijke info over de vermoedelijke gebeurtenissen 100.000 j geleden en hoe de grondlagen evolueerden tot op heden zodat de beenderen terug boven kwamen.
    Toen we buiten kwamen was het sluitingstijd.
    Nu zijn we in Utah, niet onze favoriete staat. Er wordt geen bier geschonken, om 18u is alles gesloten zeker op zondag is er niets open. Na de check-in nog een wandeling door Vernal Main street, window shopping uit noodzaak. Gelukkig nog een teahouse gevonden waar we een bagel konden eten en een lekkere koffie.
    Onze voorzorgen waren genomen en met een zelf gekoelde Coors en wat nootjes gezellig naar Discovery Chanel gekeken.
    P.S. we zagen een arend opstijgen vanop 10m afstand: indrukwekkend!

Pinedale

September 16, 2002 in the United States ⋅ 18 °C

Mijn eerste volledige nacht slaap achter de rug: van 22u tot 6u aan één stuk!
    De bedden zijn in alle hotels van goede kwaliteit dus daar ligt het niet aan. Mogelijk de vermoeidheid van de reis en steeds andere geluiden.
    Af en toe heb ik een beetje hoofdpijn waarschijnlijk de hoogte: tussen de 2000m en 3000m hoogte dat zijn wij niet gewoon hé.
    Bagels, syrup, coffee and spread is zowat overal beschikbaar. Voor fruitsap, muffins heb je al een hogere categorie nodig. Als er vers fruit ligt ben je helemaal met je … in de boter gevallen.
    Even boven Vernal was een fosfaat ontginning, na uitputting moet de mining compagnie alles terug in zijn natuurlijke staat herstellen!
    Het landschap wijzigt van canyon achtige ingesneden zandgrond naar groene of blauwe waterpartijen. Tot Manila waren de rotsen rood aan de canyon, ernaast waren de bossen van Ponderosa en Douglas sparren fris en groen, daarna kwam wilde salie en Juniper tree’s. Deze laatste zijn eigenlijk grote struiken in onze ogen maar het zijn wel degelijk bomen. Af en toe groene weiden met koeien maar deze zijn duidelijk gesproeid met kostbaar water.
    Na Manila steken we de staatsgrens over naar Wyoming. Nu meer dan 50 mijl zandbak. Geen leven te bekennen, geen huis, geen grasland alleen dor land en sagebrush. Dit is een grijs taai struikje dat we in de meest dorre streken nog tegenkomen.
    We mogen hier 75 mijl/u rijden dit is toch 110 km/u zo met die beperking valt het nogal mee. Het verbruik van benzine is ook betaalbaar voor 45 L betaalden we 14,06 $.Hier word in gallon gerekend dus even omrekenen.
    Bij aankomst in Green River even het Nat. visitor center bezocht en met een lading folders buitengekomen. Hier zijn we in cowboyland werd ons duidelijk gemaakt door de dame achter de balie. Alle helpers zijn gepensioneerden of banen voor uitvallers. Mooi toch, zij zijn nuttig en hebben veel tijd en ervaring. Nog 120 mijl door de zandbak en we bereikten Pinedale. De benaming zandbak is niet denigrerend bedoeld, er is alleen weinig afwisseling in het landschap met een lint (de weg) voor en achter ons dat naar nergens lijkt te lijden. De bergen de verte links en rechts veranderen wel geleidelijk van afgetopte mesa’s naar puntiger bergtoppen.
    In Pinedale op zoek naar een motel, deze keer hadden we niet op voorhand gereserveerd omdat ik niet kon inschatten hoe ver we zouden geraken.
    Drie NO vacancy’s verder waren we bereid elke prijs te betalen voor een bed. Het werd het Wagon Wheel Motel waar we 1,5 keer de prijs betaalden van een Super 8, voor minder service.
    We werden alleen toegelaten als we niet rookten en geen huisdieren bij hadden. Toen ik zei dat we aan de conditie’s voldeden ontdooide de dame en toen ik zei dat we van België afkomstig waren kwamen we aan een gezellige babbel toe.
    We gingen wandelen en steak eten want het was nog 70° F(23° C). In het café restaurant stapten we binnen voor een biertje en bleven we eten omdat de local people hier duidelijk tevreden was.
    Dirk kon niet weerstaan aan de Sirlong steak ik nam de today speciaal ‘Meatloaf’ met cornbread. Toen de dienster het menu aangaf en de today special noemde werd er aan de toog gegrinnikt en zie men ‘meatloaf from New York’ De dienster zie daarop al lachten ‘Yes but before the twins collapsed’
    Het was zeer lekker en met een ijsje erna was mijn buikje meer dan gevuld. Toen we afrekenden en de fooi toevoegden zie Cathy (de dienster) ‘Yep, your Belgian folks are allright!’ Zou ik nu te royaal geweest zijn?
    In de avondschemering wandelden we terug naar het motel waar ondertussen de NO vacancy ook als brandde.

Jackson Hole

September 17, 2002 in the United States ⋅ 12 °C

Zachtjes tikt de regen tegen ’t vensterraam °)°)°) Ja, ja
    We maken tijd om uitgebreider te gaan ontbijten in Wagners café waar we gisteren aten. Volle bak, de helft toeristen en de helft werkmannen uit de buurt. Je zag he verschil goed aan het postuur en de kleding. Niet moeilijk dat de hemden hier meestal XXL zijn. De meesten droegen petten en ze spraken zo levend en binnensmonds als John Wayne. Terwijl we ons afvroegen of het vissers of jagers zijn hoorden we dat ze aan een 24u shift begonnen. Toen ze weg waren kwamen de cowboys binnen, bestoft maar een maatje kleiner.
    Ons ontbijt duurde zowat anderhalf uur maar het was de moeite waard. Omelet, ham, cheese, raspt potatoes and homemade whole wheat bread. Wat klonk als ‘oaetbread’. Met de scenery van gasten om ons bezig te houden vloog de tijd voorbij.
    In één trek door naar Jackson Hole.
    In de verte doemden de bergen van Grand Teton Nat. Park op, jammer genoeg niet in volle glorie zoals of in de brochures maar in de mist, de regenwolken bedekten de toppen. We namen de mooie weg langs de Menors Ferry Historic area en Jenny’s Lake. Onderweg werd in een klein kapelletje een huwelijksmis voorbereid met banjo muziek, zeer leuk om te horen! Jackson Hole is de vallei die we helemaal doorreden met kreken en fantastische zichten, zelfs de regen die in vlagen kwam maakte de kleuren fris en de lucht was herfstig. Grand Tetons was de naam die Franse setlers gaven aan de bergen en wil zeggen grote boezem, ik kocht dus geen T-shirt met deze naam op. ;-) Tegen 19u bereikten we de stad Jackson en namen terug een Super 8 motel. even rusten en na een kamer picknick nog even door de stad gewandeld.