A short but fine adventure by Mariatche Read more

Citytrip met Dirk

May 10, 2015 in Spain ⋅ ⛅ 18 °C

We vertrekken vanuit de Luchthaven South Brussels oftewel Deurne!
    Dit was meteen de aanleiding om deze citytrip te doen, een gratis hotelnacht en vertrek vanuit Deurne, het proberen waard.
    we wachten op ons Veerle die een kwartiertje op zich laat wachten, gelukkig is het zondag dus niet te druk op de baan.
    We kwamen juist aan de incheckbalie om 14,10u en waren de tweede om in te checken. Geen bagage, alleen handbagage en die hadden we goed nagezien hoe groot en hoeveel gewicht deze mocht zijn en je weet wel geen liquids of crèmes van meer dan 100 ml en alles samen niet meer dan 1l! Dus kleine reisverpakkingen, speciaal gaan kopen bij Het Kruidvat, en in een doorschijnend zakje.
    dus we waren veel te vroeg om al naar de gate te gaan, er zijn er 2, dus nog een Grimbergen in het restaurant/café (Belair) dat wij al enkele keren bezochten.
    Rond kwart na 3 naar de gate, de security was hetzelfde als overal, jas uit, uurwerk uit, IPad apart en liquids apart en alles door de scanner. Maar wel gemoedelijk er kon een grapje af toen wij ook onze ringen uit wilden doen.
    Dirk deed nog een game op de IPad tot we konden instappen, the old way: wandelend over de luchthaven!
    we vliegen met een Boeing Embraer, E-jet E190, 00-JEM "Explorer"
    36.24 m lang, vleugelwijdte 28,72 m, kruissnelheid 860 km/u en max hoogte 12.500 m.
    we stijgen op met een snelheid van 270 km/u en er zijn 112 passagiers aan boord.
    Een anderhalf uurtje vliegen waarbij Dirk eindelijk zijn hartje kan ophalen want we zien heel de tijd de grond, mooie velden, steden en af en toe een wolkje!
    Na een uur vlogen we over de Pyreneën en dan landden we al gauw, het is hier 23°.
    Geen koffer af te halen dus recht naar de uitgang en naar de bus, T2 zou de minste haltes hebben en naar Placa Universidat rijden maar mits de uitleg van een mevrouw die stond te wachten namen we bus 46 aan de helft van de prijs, en stapten we af aan Placa d'Espanya en namen daar de Metro naar ons hotel. Dat we bereikten om half acht.
    'T was even zoeken want het is een Hostal en geen Hotel, een beetje zoals in Boedapest.
    We vertrekken voor een wandeling richting Placa Tetouan, maar onderweg eerst een hapje eten. Na de nodige foto's nemen we richting Arc de Triomphe, de gids heb ik niet bij maar later zoek ik de gegevens en reden van oprichting wel op. Dan even richting haven maar dat lijkt toch te ver dus dwalen we af in de oude stad naar de kathedraal, niet die onafgewerkte van Gaudi maar een echte met stenen kantwerk zoals de onze in Antwerpen. Het is ondertussen donker en al wandelend zoeken we de richting naar het Hostal, nog een Mojito op de hoek en tegen half twaalf zijn we terug op de kamer, nog een douche in de gemeenschappelijke badkamer en dan naar bed.

Sagrada Familia, Park Grùel

May 11, 2015 in Spain ⋅ 🌙 18 °C

Rond acht uur echt wakker. Dikwijls wakker geweest maar geen slechte nachtrust gehad. Nu we geen WC op de kamer hebben ben ik twee keer moeten opstaan, anders vrijwel nooit.
    Naast ons is de balie en deze nacht lag de bediende hier op een deken te slapen, het zijn hier Indiërs. Ze zijn hier wel behulpzaam want vandaag zouden we een andere kamer krijgen met toch een wastafel, er zijn geen kamers met toilet.
    Gelukkig hebben we een vrij goede airco want op de gang is het om te stikken. Allé vlug een douchke en de koffer inladen en dan op weg.
    De employé zag mij zitten wachten met mijn badhanddoek en gaf mij de sleutel van een kamer met bijhorende badkamer, ik dacht dat dit onze nieuwe kamer was en Dirk pakte gauw alles in, maar jammer deze kamer was al bezet in de namiddag en er waren er geen met badkamer die nog vrij waren zelfs niet mits bijbetaling. Maar wel een met lavabo dat was al de helft van onze zorgen opgelost. Zo'n Hostal is toch echt voor jonge mensen die lopen over en weer in hun badhanddoek en scheren zich elektrisch of niet.
    We vertrokken met de metro naar Sagrada Familia om zeker op tijd te zijn want wij hadden een gegidste toer om 10,30u. We hadden nog een uur om rond te wandelen en al enkele foto's te nemen. Ik was blij dat we onze tickets al hadden via internet want er stond een rij aan te schuiven: niet te doen! Onze gids was heel bekwaam, niet te vergezocht maar wel goede uitleg over Gaudi de geschiedenis en de bouwwijze en beelden.
    Rond twaalf uur waren we rond en werden we vrijgelaten, omdat we klaar waren met de foto's rondom konden we meteen de Barcelona Turistic Bus nemen om hop on hop of de stad te verkennen.
    Onze volgende afstap plaats was Parc Güell, een 10' wandelen bergop van de halte en veel groter dan ik dacht. Jammer maar een groot gedeelte waar de kleurrijke versierselen staan was apart te betalen en heel druk, wij gingen het park zelf in en wandelden helemaal tot aan de mirador bovenaan, een hele klim maar geen 'drag' oftewel de bekende leguaan te zien, jammer maar helaas. Voor Peggy vond ik wel een afzichtelijke drag maar wel echt in het park gekocht.
    Voor Veerle werd het een gekleurde magneet hagedis.
    Terug naar de hop on/of bus en we reden verder langs mooie gebouwen en o.a. Camp Nou van FC Barcelona, tot aan casa Batllo waar we morgen starten. Ons Hostal was hier niet ver vandaan en onze nieuwe kamer lag aan de straatkant en aan de zonnezijde dus daar was het nog gezellig zitten tot we de rest van ons Subway broodje met een tasje oploskoffie verorberden en we klaar waren om naar de Rambla te gaan.
    Eerst de metro naar de haven waar Columbus staat en dan helemaal tevoet terug, we zitten dan wel aan 19.000 stappen ;-).
    Bijna terug aan het Hostal gaan we nog een porcion chocos (inktvis) en speciale saucisse de Catalan eten met een goede pint Estrella en dan naar bed, het was nog 23° rond 22u!

Casa Batlo, MNAC, Olympische deel

May 12, 2015 in Belgium ⋅ ⛅ 18 °C

Zeer goed geslapen, de nieuwe kamer was nogal licht met een bovenvenster die licht kreeg van de gang/lobby en de straatverlichting maar we hadden er beiden geen last van. Heerlijk gedroomd!
    Ik was al om zeven uur wakker, en rond negen uur gingen we op zoek naar een ontbijt buiten de deur, hier in Barcelona geen probleem want het lijkt wel of iedereen buitenshuis ontbijt.
    We gingen spiegelei met serano ham eten in het restaurantje waar we al twee keer 's avonds goed bediend waren, ook deze keer was het af.
    Dan naar casa Batllò waar we op voorhand via internet kaarten voor hadden. We skipten de line en konden meteen binnen gaan met videogids. We dwaalden door het mooie huis en zagen op de videogids hoe het vroeger ingericht was door Gaudi, heel.speciaal, het was de eerste keer dat ik zo'n gids had maar het concept is zeker voor herhaling vatbaar. Dirk en ik waren elkaar al gauw kwijt maar zoals altijd spreken we af waar we elkaar terug ontmoeten, ieder op zijn eigen tempo dat is het beste.
    Daarna verder de Paseig de Gracía af tot La Pedrera weer een ontwerp van Gaudi, ditmaal minder kleurrijk en we gingen niet naar binnen omdat casa Battlò al de moeite waard was en veel vollediger te zien.
    Dan de hop on hop off bus op om verder te rijden, deze keer de rode route, we gingen boven zitten braden maar beneden was geen optie want boven zie je veel meer. Foto's nemen en luisteren naar de uitleg via oortjes en dat nog vertellen aan Dirk ik was wel in de weer. Via het hoofdstation: Estació de Sants en Crue Coberta waar niet echt veel aan te zien was reden we naar Placa d'Espanya waar we de eerste dag overgestapt waren op de metro, nu konden we beter alles zien en fotograferen. Daarna stapten we af aan het Mies Van Der Rohe museum, heel modernistisch maar niet voor ons, wij probeerden tot aan de Font Magica (magische fonteinen) te geraken maar dat was niet simpel. Er was een grote autoshow in die omgeving en we kregen geen toegang, ik sprak een security man aan en hij wees een omweg aan waardoor we wel een overzicht konden zien, derecha en izquerda vlogen om mijn oren maar met mijn basis Spaans konden we toch de juiste weg vinden en blij dat we de moeite deden want wat je niet ziet daar kan je niet over meespreken!
    Aan het museum National Art de Catalunia namen we terug de bus om verder te rijden via het standbeeld van Columbus waar er over de wereld wel een dertigtal van bestaan maar dit is het grootste, zijn wijsvinger is een halve meter lang!
    Dan verder naar de groene route waarbij we het hele nieuwe gedeelte van de haven en omliggende zagen waarbij de olimpics van 1992 de oorzaak waren en die een enorme boost voor Barcelona betekenden.
    We zagen onderweg een restaurant met kreeft en zeevruchten en stapten gauw af in Poblenou een stadsdeel dat vroeger een industriegebied was. Het al wel na drie uur, vrij laat voor ons voor een middagmaal te nemen maar voor de Spanjaarden is dat normaal. Het was lekker, we zaten in de schaduw en genoten met volle teugen!
    We rekende af en daar was onze volgende bus al, die namen we tot aan de Olimpische haven en vandaar wandelden we via de strandboulevard naar de metro in Berceloneta het oude vissersgedeelte van Barcelona, het is hier dat er protest opkomt tegen de grote toeristen toevloet waar de gewone mensen last van hebben, een beetje zoals in Brugge waar ook al eens geprotesteerd wordt tegen de toeristen. Natuurlijk door degenen die er niet aan verdienen.
    Aan hospitaal San Pau stapten we uit de metro, een bestemming in geen enkele reisgids beschreven maar via inside informatie gevonden, de moeite waard maar we waren er juist op sluitingstijd, dit wordt als we ooit terugkomen een bezoekje binnen waard.
    We wandelden terug via Paseig Gaudi tot de Sagrada Familia en nog verder helemaal tot aan ons Hostal, nog een laatste stop aan onze ondertussen vertrouwde bar om onze dorst te lessen en dan inpakken om morgen om half 6 op te staan. Vandaag deden we 11.833 stappen, het was 26° in de schaduw en een wolkenloze hemel!

Terug naar huis

May 13, 2015 in Spain ⋅ ☀️ 25 °C

Héél vroeg opstaan volgens planning om half 6! Dus slecht geslapen rond kwart na 5 waren we beiden wakker en hebben we ons klaargemaakt, een fruitbeker als ontbijt met water en dat was het. We wandelden naar Placa Catalunia om de Airobus te nemen, een snelblusser naar de luchthaven. We hadden ze op een van onze trips zien staan en dus waren we vlugger daar dan gedacht. T2 is onze terminal en we kwamen er aan juist als de balie openging. Het deed wel wat Amberes/Deurne te zien staan. Onze vlucht was om 8.45u en was stipt. Er waren nog werken in Deurne aan de bagageband dus was het in ons voordeel dat we alleen handbagage bij hadden. Bus 33 bracht ons naar Wilrijk en vandaar mer de 183 naar Aartselaar dus tegen 12 waren we thuis.Read more