Ierland, Dublin

August 2019 Read more
  • 783kilometers

Away from home

August 26, 2019 in Belgium ⋅ ⛅ 28 °C

Waky, waky! 6,15u bedje uit en klaar voor een tripje naar Dublin om de hittegolf hier te ontvluchten. Och nee, natuurlijk al lang gepland met Greta, Freddy en Mathias voor Mathias 18e verjaardag. Dirk en ik zijn maar gidsend gezelschap.
    Voor de eerste keer namen wij een Quick parkingplaats in Machelen om met de shuttlebus naar Zaventem te rijden waar we gelukkig ruim op tijd aankwamen en overal zoveel moesten aanschuiven dat we direct konden boarden. (2,5u) Na een vlucht van bijna 2 u landden we om 10,55u plaatselijke tijd, een uurtje vroeger dan in België.
    Omdat de airportbus 7 € pp kostte besloot ik een taxi te nemen en zo bespaarden we geld (30€ i.p.v. 35€) en tijd en werden we voor het hotel afgezet.
    Greta kon direct de kamer in gebruik nemen wij moesten wachten, van de nood een deugd makend gingen we op stap. De hop-on/off bus heeft een halte op de hoek van de straat en we konden kiezen uit 3 verschillende maatschappijen. Degene met een avondtour had onze voorkeur en al genietend op het bovendek verkenden we een stuk van de stad tot we uitstapten aan Temple Bar (Street) waar we genoten van een Guinness en een Mojito en live music.
    Dan op wandel naar Sint Patrick’s Kathedraal en we besloten weer terug te wandelen om fish and chips te eten in Tempel Bar (street). Vandaag wandelden de mannen terug naar het hotel en de dames namen de hop-on/off bus met een lange omweg maar wel minder vermoeiend. Een Uno’tje in de bar en het was bedtijd.

Ashling hotel

August 27, 2019 in Ireland ⋅ ⛅ 13 °C

Speciaal woordje over het hotel: het meest beveiligde hotel van al degene die ik bezocht!
    Zeer modern en goed uitgerust. Waarschijnlijk gerenoveerd, weinig storende geluiden van buiten, gang of aangrenzende kamers.
    Voor je de gang van je eigen kamer kan betreden moet je je card key in een portal steken of de branddeuren openen niet. Voor je terug buiten geraakt moet je een knopje indrukken of de deur gaat niet meer open. So far so good maar toen Dirk nog iets wou wegdoen naar ons Greta op een andere verdieping ging hij wel gemakkelijk de deur uit maar ontregelde de card key omdat hij toegang wou op de 5e verdieping en de card waarschijnlijk alleen maar kan gebruikt worden op onze, de 3e, verdieping. Dus nergens geen toegang meer en hij kon zelfs niet meer in onze gang laat staan kamer komen. Een nieuwe card gaan halen was de enige oplossing. En ik maar denken dat hij bij Greta en Freddy een praatje bleef maken.

Hop On/off

August 27, 2019 in Ireland ⋅ ⛅ 20 °C

Een geplande dag helemaal in ‘t honderd:
    De eerste bus was zo laat dat we vreesden niet op de juiste plaats te staan. De halte van de overstap van de red line naar de blue line was nog niet in dienst voor de eerste rit. Aan de halte waar alle bussen vertrokken wachtten we geduldig en stapten in de juiste line op maar blijkbaar werd onderweg van kleur gewisseld zodat we aan de Guinness brouwerij uitkwamen i.p.v. aan de Teeling whisky tasting. Dan maar op wandel met de iPhone in de hand. We kwamen al stappend door een gedeelte van Dublin waar de toeristen normaal niet komen en daar was het wel minder proper en winkeltjes met 2e hands waren.
    De tasting viel mee, een geleide tour namen we niet want die begon pas 1,5u, later maar een (betaalde) proeverij ging wel. Matthias vond de whisky niet zo geslaagd maar ja ik ook niet.
    De rit verder naar de Glasnevun Cemetery ging niet door want dan geraakten we niet meer terug dus terug op wandel. Na 20” waren we terug aan de Dublin burcht en bezochten we de Chester Beatty Library eigenlijk een oosters boeddhistisch museum. Hier wandelden we ieder een verschillende weg terug naar het hotel. Een Irish coffee bij Kennedy’s ging vlot binnen en de rit naar Ashton hotel namen we er graag bij.
    Na een rustpauze weer terug naar City center om de avondbus te nemen die ons door de verlichtte stad voerde. Een rit met de zeer moderne tram terug tot Heuston Station en een slaapmutsje aan de bar en onze dag zat er weeral op.

Dublin Zoo

August 28, 2019 in Ireland ⋅ ⛅ 18 °C

Even uitslapen en uitgebreid gaan ontbijten daarna op de hop in/of bus voor de laatste rit van ons 48u ticket. We stapten uit aan de 1e halte en maakten een kleine wandeling door het mooi en verzorgde Phoenix park naar de Zoo. We kregen daar vermindering voor seniors + korting van de Dublin bus zodat we slechts 12,50€ inkom moesten betalen i.p.v. 17,50€.
    Het us een mooie zoo waar de dieren veel oppervlakte hebben om zich te verschuilen, dus veel wandelen en zoeken naar de beestjes. Onderweg vroegen we ons af hoe groot ze was in verhouding tot onze zoo’s, in elk geval groter dan die van Antwerpen maar in vergelijking met Planckendael konden we het moeilijk inschatten.
    Hier de Wikipedia gegevens:
    Antwerpen 11ha
    Dublin 28ha
    Planckendael 42ha
    Pairi Daiza 75ha
    Rond half vier hadden we alles gezien en wandelden we terug richting hotel.
    Dirk ging wandelen in de omgeving, ik nam de tram naar Dublin Centrum en ging winkelen Greta, Freddy en Matthias gingen een dutje doen en wat tv of You tube zien.
    Ondanks de mindere weervoorspelling werd het toch 20° met zon en wolken maar een prachtige dag. We beëindigden de dag in de bar met UNO en we amuseerden ons zoals grootouders dat met kleinkinderen kunnen doen op ouderwetse manier.

Viking Spash tour

August 29, 2019 in Ireland ⋅ ⛅ 17 °C

Voor Matthias en mijzelf had ik een Viking Splash Tour besteld omdat we deze bus/boten zagen rijden en omdat we daar zin in hadden. De anderen niet, dus die moesten dan maar inpakken en uitchecken. Wat vroeger ontbijten en om kwart vòòr 9 op weg naar de tram aan Heuston Station naar City Center en zo tevoet naar St Stephens Green waar de rit begon.
    Een hilarische gids en een rondrit langs (ondertussen) bekende en onbekende straten. Op aangeven van de gids riepen we OGAGH en deden we de mensen onderweg verschieten met onze Viking kreet 📣😲.
    De bemanning was voltallig en iedereen deed mee, met helm op en Viking kreet, dat maakte het plezant. Dat de Vikings rond 900 BC Ierland veroverden kwam ter sprake maar als je het juiste ervan wil weten moet je maar naar de serie ‘Vikings’ kijken zei de gids!
    Aan de Grand Canal Docks gingen we te water na het aanbrengen van floaters aan de bus/boot en zwemvesten aan ons, eigenlijk lachwekkend hoeveel veiligheidsmaatregelen er getroffen werden voor amper een kwartiertje in het water in een gesloten Dock. U2 (de rockgroep) heeft hier enorme investeringen gedaan en er waren magazijnen zoals in Antwerpen aan het eilandje die in dezelfde staat van restauratie waren, alleen de blote muren stonden nog recht.
    Na 1,5u terug op begane grond stapten we naar onze verzamelplaats waar we iets warm dronken en een toiletstop konden doen.
    Nog even langs Temple Bar voor een soep i.p.v. een pint en langs de Liffey terug naar het hotel om de bagage op te halen en een taxi naar de luchthaven te nemen.
    De terugvlucht had een uur vertraging en natuurlijk ging alles vlot zodat we veel tijd hadden om te window shoppen. Met een uur tijdsverschil landden we in Zaventem en na Matthias thuis afgezet te hebben en Greta en Freddy op weg naar hun huis uit te wuiven konden we om half 1 ons moede hoofd te slapen leggen op ons eigen bed. Het was een leuke reis, goed hotel en aanbevelingswaardige stad.