Madeira 1997

June 1997
A 15-day adventure by Mariatche Read more

Aartselaar

June 16, 1997 in Belgium ⋅ ⛅ 17 °C

opgestaan om 3.30u. Voorspoedig vlucht tot Funchal en vlotte rit naar het hotel.

Geldwissel 21,4 Belgische frank voor 100 Portugese Escudo
    direct geld uitgegeven:
    boy (valiesdrager) 200 Esc
    bar aan ‘t zwemdok 760 Esc
    uitstap naar Oost Madeira 7900 pp = 15800 Esc
    Supermercado 2979 Esc

op de kamer stonden bloemen en fruit en 1/2L Madeira

Heel de dag wat rondgehangen op de kamer en op de valiezen gewacht.
    Het was zwaar bewolkt.
    het eten was aan tafel gebracht:
    Salade Niçoise
    Consommé of Ministronesoep
    Visfilet of Rostbeef
    Fruitsalade, flan of taart

‘S avonds vroeg gaan slapen

Funchal

June 17, 1997 in Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

Zonnig tot na de middag daarna bewolkt +/- 24°.
    We zien aan de overkant van de straat achter ons bananenplantages, er wordt regelmatig geoogst.
    Verkenning van Funchal, tevoet +/- 45’ tot in ‘t centrum.
    Vrij druk maar gezellig stadscentrum. Ongelooflijk veel shopping centra, deze zijn alle dagen open van 9 tot 21u. de gewone winkels zijn dicht tussen 13 en 15u.
    De bus is spotgoedkoop 1 zone 195 Esc en voor een dubbel ticket, wel op voorhand gekocht op de bus zelf is het duurder.
    Na het stadsbezoek wandelen we terug via het park en we stapten in “Quinta Viega” binnen, dat is de dienstwoning van de governor van Madeira, het park is gratis te bezoeken. Onderweg hadden we ook enkele parken bezocht, de “Quinta do Sol” waar de hotelschool is en dat park loopt helemaal tot beneden in het dal. Hier zijn ook sportfaciliteiten, tennis, zwemmen, squash enz.
    Het Parque St Catharina is niet zo groot maar wel een mooi beeldje en een dranken kiosk.
    Een drankje onderweg kunnen we wel gebruiken van het is redelijk klimmen tot aan het hotel.
    Rustige avond en niet te laat gaan slapen.

Rondrit tot Santana

June 18, 1997 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Bewolkt vandaag, we maken een uitstap naar Oost Madeira. we rijden via Camacha en kopen een hoorn in vlechtwerk (1250 esc) dan naar Pico de Ariero volledig in de mist, we stapten niet uit wegens te nat en teveel wind. Naar Ribeiro Frio via Santana (viel een beetje tegen) eten in Faial, goede lunch.
    Daarna via Porto da Cruz naar Portela en Ponta Sâo Laurenço. hizer kochten we een madirese muts voor 1000 esc,(later nooit gedragen!)
    In Machico laatste stop en terug rond 18,30u in het hotel.
    Het landschap is zeer groen, bloemen en veel afwisseling, de dorpjes vielen tegen er was weinig te zien.
    ‘sAvonds nog 1/2u zon op het terras en avondmaal.
    Het eten is zeer lekker en altijd genoeg, vandaag kip met frieten.
    Nog wat nagenieten op het terras.

Echt een bloemeneiland

June 19, 1997 in Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

Vrij zonnig vandaag, heel de dag aan het zwembad gelegen. Rond 11u werd het even fris, dan heb ik een dutje gedaan onder de handdoek, vannacht slecht geslapen door het blaffen van honden.
    Aan het zwembad krijg je gratis een ligstoel met kussen en parasol.Ik ben er niet onderuit geweest, alleen om tweemaal een rondje te zwemmen toch heb ik ondanks het smeren van zonnecremé mijn huid verbrand.
    Dirk is op zijn eentje naar Funchal gewandeld, de dagelijkse markt lokte hem. deze mercado is overdekt en zeer kleurig, je mag van alles proeven en de onbekende vruchten smaken naar meer.
    Overal komen frangipane bomen op Plumeria’s in bloei, vrij lelijke stam met alleen aan het uiteinde bladeren maar ongeloofelijk mooie bloemen. Ze ruiken echt naar frangipane!

Soms zijn er bedelende oude vrouwtjes, als ze niet opdringerig zijn dan geef ik al eens 200 esc. De sociale verschillen zijn groot in heel Portugal.

Curral dos Romeiros, Levada dos Tornos

June 20, 1997 in Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

Bewolkt met af en toe zon 24°.
    Met de bus naar “Curral dos Romeiros” gereden, hier begon een levada wandeling, zoals vermeld in onze wandelgids.

Er is 27,5 km van bewandelbare paden voor toeristen. Levada dos Tornos bevloeid 106 km aan kanalen en is de belangrijkste van Madeira, wij hebben vandaag 6 km gedaan.

Een levada loopt door bossen en langs bergen soms in de zon en dan weer begroeid met bloemen, bomen en varens. De agapanthus waarvan ik thuis één knop heb achtergelaten en die nu waarschijnlijk ik bloei staat, staat hier met honderden bijeen langs de weg.
    Ook de weg is afgeboord met Afrikaanse lelie’s, de bossen ruiken naar eucalyptus en de laurierbomen die inlands zijn steken 20 a 30 m boven ons uit.

Na een wandeling van +/- 1,5u kwamen we aan een tea house, hier namen we een complete English Tea met brood (maisbrood?) scones en cake, één pot thee per persoon waar we thuis met de hele familie van drinken, met één portie waren we eigenlijk al toegekomen. alles voor 2400 esc.

De bus vanuit Sâo Joâo de Latrâo kwam maar anderhalf uur later en we zijn dan maar tevoet naar beneden gewandeld, toen we uiteindelijk in de oude stad aankwamen waren we 1,5u later en 600m lager.
    We namen een welverdiende pauze en stapten tevoet naar het hotel terug. We schatten dat we wel 20 km in totaal gestapt hebben.

Wandelen naar Funchal

June 21, 1997 in Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

‘s Morgens een uurtje aan het zwembad gelegen maar de bewolking en teveel wind joegen ons naar binnen.
    Dan maar Picnic op terras.
    In de namiddag naar een uitzichtpunt halverwege C. los lobos gewandeld en wat gedronken.
    ik kocht een boek over de bloemen van Madeira.
    Na ‘t avondeten nog een kleine wandeling en een glaasje in de bar “El silencio” dan naar bed omstreeks 22u, we keken nog naar een Spaanse of Portugese natuurfilm, we verstonden het wel niet maar mooi om te zien.

Culturele uitstap naar museum

June 22, 1997 in Portugal ⋅ 🌙 21 °C

De honden hielden ons wakker, ze blaffen naar elkaar en maken veel rumoer.
    Ondanks de bewolking is de temperatuur goed zo’n 25°.
    Naar Funchal gewandeld en het museo Municipal bezocht. (500 esc)
    De vissen, vogels en plantengroei van Madeira en een aquarium.
    De oude beroepen en geschiedenis.
    We wandelden na ons bezoek nog een heel eind, aten een sardienen salade en nog een koffie met gebak aan het busstation.

Santa Quiteria, Levado do Curral

June 23, 1997 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

Weer een bewolkte dag, we nemen de bus rechtover het Savoy hotel richting “Pinheiro das Voltras”, natuurlijk een verkeerde bus en in “Santa Quiteria” uitgestapt. Na enig zoeken toch het begin van de wandeling langs de “levado do Curral” gevonden, prachtige wandeling wel heen en terug langs dezelfde weg naar beide keren met prachtige vergezichten.

Na een verdiend bezoek aan het plaatselijke barretje (voor een koffie en een snicker) konden we het niet over ons hart krijgen om de bus terug te nemen. We wandelden dan maar verder naar de Pico dos Barcelos een mooi bekend uitzichtpunt. hier kocht ik een T-shirt voor Lynn en daarna gingen we tevoet terug naar het hotel zowat een 3 km.
    Eerst nog enkele inkopen en dan een douche en wat nagenieten op terras.
    ‘S avonds BBQ + folklore dansen en een dansje aan het zwembad, heel mooi verlicht en gezellig.
    Na onze wandeling van +/- 15 km en de jive’s waren we uitgeteld rond middernacht.

Rustig dagje in Funchal

June 24, 1997 in Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

De koudste dag tot hiertoe!
    Wegens onze vermoeidheid en Dirk’s pijn aan zijn achillespees met de bus naar Funchal gereden.
    Winkelen, wandelen en terug met de bus tegen 17 u.
    Ik heb een slaapje gedaan in bed en Dirk heeft TV gekeken en nootjes met wijn genuttigd.
    Na het eten nog een koffie gaan drinken in’El silencio’ maar Dirk zijn maag is ontsteld en we zitten dan maar op het terras tot we gaan sla

Quinta do Palheiro en Jardim Botanico

June 26, 1997 in Portugal ⋅ ☁️ 20 °C

Vannacht slecht geslapen en om 7,15u zat ik al op het terras omdat ik klaar wakker was, er is veel nachtlawaai. Eerst van de honden en als het licht aan de dag komt kraaien de hanen ons wakker rond 5,30 u!
    Eerst is het vrij zonnig en dan bewolkt en dan terug zon.
    Na een redelijk vroeg ontbijt de bus genomen naar “Quinta do Palheiro Ferreiro” een prachtige privé tuin, zeg maar park.
    De inkom was 850 esc pp dat was vrij duur maar als je ziet hoeveel onderhoud er is dan begrijp je dat wel.
    Ongelofelijke bloemenpracht zoals de foto’s getuigen. Na deze tuin stapten we naar de “Jardim Botanico”. Hier kwam geen eind aan, de afstanden zijn moeilijk te schatten met de bergen en dalen en een korte afslag loopt vaak dood.

De Botanisch tuin was de moeite (300 esc/pp) maar na de bloemenpracht van “Quinta do Palheiro Ferreiro” en waarschijnlijk door de vermoeidheid duurde het even voor wij hem op zijn eigen waarde konden beoordelen. De indeling naar streek en verscheidenheid vas overzichtelijk. Ook de variatie aan cactussen of palmen en hibiscussen was mij onbekend; als er 200 soorten van elk stonden zou ik er niet van verschieten.
    Aan de botanische tuin was ook een lori park verbonden, alle papegaaiachtigen, parkieten en enkele pauwen zaten in kooien.
    Bij het buitengaan hadden we geluk, de bus stopte juist voor ons en in een opwelling namen we ze. Dit was een juiste beslissing want de afstand naar Funchal was wellicht te groot geweest om aangenaam af te leggen.
    In Funchal dronken we een grote Coral (bier) en omdat de zon terug scheen hebben we nog de mooie plekjes gefotografeerd.

Ik zocht ook nog naar bloedkoraal in vervanging van mijn gestolen exemplaren en toen ik een winkel zag met deze items gingen we tot twee keer terug omdat hij telkens gesloten was, toch was mijn gevoel juist want in de achtergrond in de etalage lagen enkele snoeren waarvan wij er twee kochten, deze zal ik later thuis herknopen tot één mooi halssnoer. Ze kosten 1100 esc per stuk.
    Nog een Chinese horoscoop en een schelp voor Lynn en onze aankopen waren kompleet.
    Vòòr het eten nog een aperitief in de bar en erna een pousse-café maakten onze dag volledig. Ondanks de stijve spieren persten we er nog een tango uit, daarna voldaan naar bed.