Dag 31: De tempels van Angkor (1/2)

February 24, 2016 in Cambodia ⋅ ⛅ 31 °C

De wekker gaat extreem vroeg want om 05:00 uur staat onze privé remorque chauffeur, genaamd Lee, al voor de deur. Hij zal ons twee dagen lang wegwijs maken op het grootste religieuze complex ter wereld, Angkor.

We beginnen, met vele anderen, met een zonsopkomst bij Angkor Wat. Deze Hindoeïstische tempel (begin 12e eeuw) ter ere van Vischnu is direct de meest bekende tempel en is tevens het nationale symbool van Cambodja. De zonsopgang hier is echter erg geliefd waardoor het dringen is voor een plekje vooraan voor de beste foto's. We besluiten al snel dat we niet meegaan in het geduw en getrek en maar gewoon gaan genieten van de zonsopkomst zelf. Na zonsopkomst stroomt de mensenmassa de tempel binnen en is direct merkbaar hoe inmens deze tempel is, al snel is de mensenmassa verdwenen en verkent ieder voor zichzelf de 65 meter hoge en in totaal 1000 m² grote tempel.

Na Angkor Wat grotendeels verkend te hebben trekken we via de South Gate verder naar de voormalige hoofdstad Angkor Thom. Hier bezoeken we als eerst de tempel Bayon, een boeddhistische tempel (eind 12e eeuw) wordt gekenmerkt door de in totaal 37 torens met hierop vrijwel allemaal vier gezichten. Wie deze gezichten voor moeten stellen is nog steeds niet bekend, men denkt aan een combinatie tussen Buddha en koning Jayavarman VII, die de tempel heeft laten bouwen.

In Angkor Thom lopen we vervolgens naar Baphuon. Deze Hindoeïstische tempel (halverwege 11e eeuw) valt qua aanblik wat tegen maar het verhaal hierachter is bijzonder. Baphuon wordt ook welk de grootste puzzel ter wereld genoemd. In 1970 is deze tempel grotendeels uit elkaar gehaald voor restauratiewerkzaamheden. In de burgeroorlog van Cambodja is alle documentatie hierover echter verloren geraakt waardoor archeologen vervolgens vanaf 1990 tot 2011 gepuzzeld hebben om de uiteindelijke tempel weer in ere te herstellen.

We lopen verder over The Terrace of the Elephants. Een boeddhistische (eind 12e eeuw) 2,5 meter hoge en 300 meter lange stenen muur waarin overal olifanten uitgehouwen zijn. Direct daarachter lopen we door naar The Terrace of the Leper King. Hier lopen we tussen de twee hoge wanden door waarop mythologische figuren en demonen uitgebeeld staan.

We verlaten de voormalige hoofdstad Angkor Thom en worden door Lee naar de hindoeïstische tempel (eind 10e eeuw) Ta Keo gebracht. Deze tempel is in tegenstelling tot de tempels die we tot nu toe hebben gezien een stuk minder gedetailleerd versierd maar daarom niet minder mooi. De tempel is op een berg gebouwd, vandaar dat hij ook wel the mountain with the golden peaks wordt genoemd en ziet er hierdoor direct indrukwekkend uit.

Lee brengt ons verder naar Ta Prohm. Dit boeddhistische klooster (begin 13e eeuw) spreekt optisch misschien nog wel het meest tot de verbeelding. Enerzijds is alles wat er nog van de tempel zichtbaar is zeer gedetailleerd bewerkt en versierd en anderzijds heeft de omliggende jungle dit complex gedeeltelijk in zich opgenomen. Dit complex is dan ook opzettelijk vrijwel niet gerestaureerd om dit evenwicht niet te verstoren.

De laatste stop van vandaag is bij de tempel Banteay Kdei. Deze boeddhistische tempel (eind 12e eeuw) is vrijwel niet gerestaureerd en daardoor meer een ruïne dan een tempel te noemen. Het meest bijzondere hier was dat in het eeuwenoude complex een monnik zat bij een buddha altaar. In gebrekkig Engels gaf hij aan dat hij ons graag een zegening wilde geven voor onze reis. Dit sloegen wij uiteraard niet af.

Rond 15:00 uur besluiten we dat het wel mooi is geweest voor vandaag. Lee zet ons af op de Pub Street waar we bij het dichtstbijzijnde barretje direct neerploffen.

We gaan die dag op tijd naar bed, want morgen staat er nog een dag lang tempels bezichtigen op het programma!