Dag 32: De tempels van Angkor (2/2)

February 25, 2016 in Cambodia ⋅ 🌙 29 °C

Wanneer we rond 07:45 uitchecken bij het Cool Rock Hostel staat Lee al buiten op ons te wachten. De dag hiervoor hadden we natuurlijk al heel wat gezien maar vandaag staan er ook nog een heleboel tempels van Angkor op het programma.

Lee brengt ons allereerst naar wederom een bergtempel, ditmaal genaamd Pre Rup, Hindoeïstische (eind 10e eeuw). Deze tempel onderscheid zich voornamelijk van de anderen door zeer goed bewaard gebleven en gedetailleerde graveringen en een prachtig uitzicht vanaf de top.

Naast het tempelgeweld van gisteren en vandaag hebben we ervoor gekozen om vandaag ook twee andere bezienswaardigheden te bezichtigen. Onderweg naar de volgende tempel laten we Lee dan ook eerst stoppen bij het Banteay Srey Butterfly Camp. Het enthousiasme van de lokale gids die ons door de kleine botanische tuin leidt en alles over de vlinders uitlegt maakt deze korte stop bijzonder.

Voor de volgende niet-tempel-stop van vandaag gaan we eerst verder door naar de tempel Banteay Srey. Deze Hindoeïstische tempel (eind 10e eeuw) ligt ver buiten het complex van Angkor en is pas in 1914 ontdekt door Franse archeologen. De tempel dankt zijn naam, grofweg vertaald als 'tempel van de vrouw', aan het feit dat alles zo gedetailleerd is versierd dat dit enkel door vrouwenhanden gedaan zou kunnen zijn.

Voor de tweede niet-tempel-stop verzoeken we Lee het Cambodian Landmine Museum op te zoeken. Hier wordt duidelijk welke gevolgen de Vietnam oorlog heeft gehad voor Cambodja en de vele landmijnen die nu nog steeds in de meer landelijke gebieden liggen. Het verhaal achter het kleine museum is bijzonder. Oprichter Aki Ra maakte landmijnen op verzoek van dorpelingen handmatig onschadelijk en nam ze mee naar huis. Toen er meer en meer mensen vroegen of ze zijn verzameling mochten zien besloot hij hier een museum omheen te bouwen. Het entreegeld wordt gebruikt om nog meer landmijnen in Cambodja onschadelijk te maken.

We rijden terug naar Angkor waar we allereerst de hindoeïstische tempel (eind 10e eeuw) East Mebon bezoeken. Even denken we dat Lee zich heeft vergist. Deze tempel is namelijk vrijwel identiek aan het vandaag eerder bezochte Pre Rup. Deze tempel hebben we dan ook waarschijnlijk in recordtijd bezocht.

Ta Som is de volgende stop. Deze boeddhistische tempel (eind 12e eeuw) in de stijl van Bayon is een miniatuurversie van het eerder bezochte en door de jungle verzwolgen Ta Prohm. Vooral de oostelijke ingang van dit complex is een plaatje waarbij een gigantische wurgvijg de helft van de ingang volledig bedekt heeft met zijn wortels.

De volgende tempel op het programma is Neak Pean. Deze kleine boeddhistische eilandtempel (eind 12e eeuw) begint zich midden in het grootste meer van Angkor en is enkel te voet te bereiken.

De één na laatste stop maken we bij de boeddhistische complex (eind 12e eeuw) Preah Khan. Dit gigantische complex werd vroeger gebruikt als klooster en als school voor naar schatting zo'n 1.000 boeddhistische monniken.

We rijden vervolgens via de North Gate van Angkor Thom naar Phnom Bakheng. Deze boeddhistische tempel (eind 9e eeuw) is de oudste tempel gevonden op Angkor en bevind zich bovenop Bakheng Hill. Op dit hoger gelegen plekje besluiten we Angkor af te sluiten met een zonsondergang.

Helaas kunnen we geen extra nachtje boeken in het Cool Rock Hostel, wat ons erg goed bevallen was, we gaan dus voor een nachtje verhuizen en hebben online gereserveerd bij Advisor Angkor Villa. Na het zien van de kamer, en vooral de badkamer, zijn we blij dat dit in ieder geval maar voor één nachtje is..

's Avonds lopen we over de Night Market waar we dineren en vervolgens onze vermoeide voeten een half uur laten masseren bij één van de velen massagesalons.