Mauritania
Nouakchott

Nouchiout

November 8, 2022 in Mauritania ⋅ ⛅ 31 °C

We vertrekken 7.30 voor een lange reis dag over asfalt. We rijden alleen en gaan richting Tirgit waar de anderen van onze groep bij een oase hebben overnacht.
      Op het kruispunt met de hoofdweg wachten we tot half negen en als er dan nog niemand is gaan we op zelf verder. We genieten van het alleen rijden. We stoppen onderweg en gaan even onder een boom koffie drinken. Er komt nog een andere groep langs maar die ziet ons niet. We gaan weer verder op weg en in het dorp waar we twee dagen geleden oliebollen hadden gegeten hebben zijn we gestopt en hebben we eieren, brood en fruit gescoord. Opeens komt Bowy en Marleen met een aantal anderen aanrijden. Ze waren stuk later vertrokken dan we hadden verwacht. Er worden nog wat extra boodschappen gedaan en we rijden gezamenlijk verder. Onderweg lunchen onder drie bomen. En vervolgens door naar Noukichot. Daar is het heel druk oen het duurt lang om door de stad te komen want we hebben een camping aan het strand. Er worden nog BBQ inkopen gedaan en wij eten ons eerste ijsje van de vakantie. We rijden door naar de camping Les Sultanes aan het strand. Het is er heel klam. Robert zet eindelijk zijn windscherm op met stoeptegels en palen. Werkt als een droom en daarachter kunnen 3 bbq’s gloeien. Robert gaat het dagboek bijschrijven op basis van de steekwoorden die we samen hadden opgeschreven. Daarna even met Lynouk gebeld via whatsapp. Was leuk om haar weer even te horen. Later belt Tonny ook nog even tot we gaan eten en daarna doet de wifi het niet meer.
      Om 8 uur geeft de gids aan dat we morgen in 1 groep naar de grens met Senegal rijden. Merkwaardig dat hij nog niets geleerd heeft van de afgelopen dagen. Wij geven aan dat wij liever eerder vertrekken en met 2 auto’s rijden. Hij vindt het prima. We besluiten om 7 uur te vertrekken. Robert moet de auto nog even herschikken en Tonny worstelt nog even met Polar steps en Penguins,
      Toch op tijd naar bed met het machtige geluid van de zee in onze daktent

Sklaverei & Gekaufte Ehe

January 13 in Mauritania ⋅ ☁️ 32 °C

Mauretanien macht einen sicheren Eindruck- aber rasch wird klar, dass das riesige Land, das grob aus nichts als Sand und zwei Städten besteht, wohl nicht ganz mit dem rasanten Wachstum der letzten Jahre mithalten konnte. Nouadhibou und Nouakchott sind ganz andere Kaliber als Marokko- hier beginnt das „richtige“ Afrika.
      Hier sollen 15% der Bevölkerung immer noch versklavt sein, und ganz klar gilt die Devise: Je heller die Haut, desto besser und mächtiger. Einige tragen lange Handschuhe, damit die Haut nicht gebräunt wird und je dreckiger das Handwerk, desto dunkler die Haut des Ausführenden.
      Auch die Frauen werden zur Heirat gekauft, wie mir bei Tee und Datteln von Einheimischen erklärt wird. 1‘000‘000 Ouguiya (rund 20’000 CHF) reichen gut aus, meinen diese. Ich nehme an, ein Mann verschuldet sich mit diesem Betrag für eine lange Zeit. Die Männer fragen mich, was denn eine Schweizer Frau kostet. Darauf habe ich nun wirklich keine Antwort- das von mir vorsichtig formulierte Prinzip der Liebe und Gleichberechtigung wollen die Männer nicht so recht begreifen.
      Die Frau hat auch hier eine untergeordnete Rolle, mir stinkt diese Ungleichheit immer mehr. Aber wer bin ich, um dies zu richten oder die Menschen hier eines besseren Belehren zu wollen? Das ist eine andere Welt.

Photoshooting

November 10, 2019 in Mauritania ⋅ ⛅ 31 °C

For Koura we did photos of her collection today. And family-portraits! 🥰🥰🥰 Thanks for being a part of your family! Sister, we know we will see you again! ❤❤❤

Nouakchott, ኑዋክሾት, نواكشوط, Nuakxot, Nuakşot, Горад Нуакшот, Нуакшот, নুওয়াকশুত, ནའུ་ཀ་ཅོ་ཊི།, نواکشۆت, Nuakšott, Νουακσότ, Nuakŝoto, Nuakchot, نواکشوت, נואקשוט, Նուակշոտ, NKC, Núaksjott, ヌアクショット, ნუაქშოტი, Nwaqcuṭ, 누악쇼트, Nuakšotas, Nuakšota, नवाकसुत, ਨੁਆਕਚੋਤ, Nawakszut, نوواکوٹ, Nawakshot, நுவாக்சூத், นูแอกชอต, نواکشوط, Nuakshot, Nuakšot, Nävakjut, 或索, 努瓦克肖特