New Zealand
Wanaka

Here you’ll find travel reports about Wanaka. Discover travel destinations in New Zealand of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Wandern - mit und auf Sue

October 16 in New Zealand

Der Empfang auf der Südinsel fällt ungewollt regnerisch aus. Die schöne jedoch im Kart langsame Sue und mich - schnell im Kart dafür ... hm - zieht es sofort in die Region Marlborough, was sehr wenig mit Zigaretten und sehr viel mehr mit Wein zu tun hat. Was gibt es Schöneres, als sich bei schlechtem Wetter in einen gemütlichen Weinkeller zu verziehen und sich durch das Sortiment zu probieren? Genau, die selbe Aktivität bei schönem Wetter. Egal. Das Leben geht weiter und das dank einigen Tastings auch überaus fröhlich.

Kaum auf der Südinsel, sehen wir - abgesehen von ein paar Vögeln und den hunderten toten Opossums auf den Strassen - während einer Taxiboot-Fahrt mit Sightseeing-Komponente endlich die ersten Tiere in Neuseelands freier Wildbahn. Süsse Fell-Robben. Na das sind mal Gebärmaschinen. Drei oder vier Tage nach der Geburt um Weihnachten sind die speckigen Fellknäuel bereits wieder schwanger, weiss der Taxiboot-Fahrer zu erzählen. Nicht ganz, sagt das Internet. Aber fast. Im Schnitt lässt sich das Weibchen sechs bis acht Tage nach der Geburt erneut beglücken. Allerdings besitzen die Robben eine nützliche Gabe genannt "delayed implantation", wonach das befruchtete Ei erst Monate nach der Begattung in den Uterus implantiert wird und das Schwangerschafts- und Geburts-Timing somit "always on point" sind. Ok, genug Discovery Channel. Trotzdem, lustige Natur.

Da wir gemäss Excel letzten Monat in Hawaii und Australien massiv über Budget gereist sind und auch das Auenland richtig teuer ist, sind wir wieder vermehrt zu Fuss unterwegs. Ausserdem ist Neuseeland - wie Sue - ganz einfach viel zu schön, um nicht darauf zu wandern. „Your body is a Wanderland!“ sang schon John Mayer. Oder war das „Wonderland“? Egal. Leider haben aber auch wir verwöhnten "walking on the sunny side of life"-Kiddies nicht immer Glück mit dem Wetter, wie das Vergleichsfoto vom doofen "Spiegelsee" zeigt. Solche Enttäuschungen bleiben aber die Ausnahme und die Natur steht hier in voller Blüte. Logisch, ist ja auch Frühling hier. Viele wunderschön an Seen gelegene Skigebiete sind nun Adventure- und Wanderparadiese und man findet neben der Schönheit der Natur auch allerlei Lustiges. Während das Tipi auf der Fiescheralp die Decke mit duzenden BHs verhangen hat, findet sich in Cardrona nahe Queenstown gar ein ganzer "Bra Fence". Also ein endlos langer Zaun mit hunderten wenn nicht tausenden BHs. Als völlig normaler und durchschnittlich fürsorglicher Mensch, schiessen mir natürlich sofort all die Brüste durch den Kopf, die seither völlig ungehalten durch die Welt hoppeln. Tausende. Schrecklich.

Und wie sieht so ein Wandertag bei uns eigentlich konkret aus? Also die schöne Sue, die läuft den ganzen Tag. Bergauf, bergab und gerade aus. Und ich? Ja ich laufe lediglich den halben Tag und warte die andere Hälfte. Wobei das Verhältnis so sicher nicht ganz stimmt. Ist wohl eher vierzig/sechzig. Nicht, dass Sporty-Sue nicht fit wäre, im Gegenteil. Liegt wohl einfach an meinen überdurchschnittlich langen Beinen. So gesehen, macht Sue im Schnitt mehr an einem durchschnittlichen Wandertag. Irgendwie. Egal, nach über zwölfhundert Höhenmetern stehen wir beide wie verdiente Sieger auf dem Gipfel und machen uns über das mühsam mitgeschleppte und umso überdurchschnittlichere Zmittag her - ein opulentes „Chalts Plättli“ und eine phänomenale Flasche Pinot Gris aus hiesiger Produktion. Herrlich. Und als zusätzliche Belohnung gibt es am Abend auch noch Chnoblibrot und Pizza vom Kurier. Also für Sue. Für mich gibt es lecker Reis mit scharfem Blumenkohl vom heimischen Herd. Bin ja auch nur den halben Tag gelaufen.

22-11 Wanaka: puzzling world

November 22 in New Zealand

Leuk hoor, bell birds, maar niet om 6 uur boven op je tent. Jeumig, slaap daar maar eens doorheen. Het miezert, maar na het ontbijt kan ik droog nog naar een bouwmarkt (geen tenten, dacht Fay, mijn buurvrouw, van wel) en daarna naar puzzling world. Leuk hoor, al blijk ik een heel aantal dingen al eens gezien te hebben. Ik word oud 🤢. Ik vind alle 4 de hoeken in het doolhof maar heb uiteindelijk geen zin meer in de uitgang zoeken en smokkel.
    Nog een keer naar de msr tent gekeken. Toch maar niet. Die kiwitent is waterdichter. Nog 2 boodschapjes en de kapper en dan retour tent via kortere route. Hm. Moet je niet verdwalen. Op de camping tips van Fay en het wordt nog warm!

23-11 Wanaka: tent

November 23 in New Zealand

Vanochtend vroeg: raar geluid uit een boom. Is het zo'n kuifkwartel. Ik wist niet eens dat die in bomen kwamen.
    Mijn teen wil niet goed dicht, dus ik week in waspoederwater en later in baking soda. Daarna veel in de zon zitten er mee. Om 12 uur word ik gebeld: mijn tent is er. Ik fiets die mooie route weer en haal hem op. Wel groot en zwaar inderdaad, maar ja, voor Nieuw Zeelands klimaat ontworpen. Als ik hem wil opzetten: allemaal instructies dat ie vooral zus en zo in de wind moet staan, en geen garantie op stormschade. Ja jemig, de wind draait hier 180 graden in een uur, daar had ik nou juist deze tent voor. Heb ik hem terug gebracht (Fay heeft me gebracht met de auto) en een msr gekocht. Die stond nog toen de mijne aan gort ging, dus daar heb ik nu het meeste vertrouwen in. En een stuk kleiner en lichter, toch wel fijn. Ik ben benieuwd.Read more

21-11 Wanaka

November 21 in New Zealand

Na een barre tocht van 10 km (wel twee hellinkjes van 10 procent) door een fantastisch zonnetje blijkt het voetpad ook een fietspad en beland ik op die manier op de rustigste camping met het mooiste uitzicht tot nu toe.
    Ik fiets hetzelfde pad verder naar Wanaka. Mijn Weka-tent komt vrijdag. Ik kijk nog naar anderen maar die zijn 3 keer zo duur. Msr is wel veel lichter, maar dat vind ik nou juist een beetje eng. Doe mij maar waterdicht. Dusik denk dat ik hier blijf tot vrijdag. Het weerbericht is óf regen vannacht en verder niet, óf morgen nog een beetje o.k. en daarna naatje. Ik kies voor de eerste. Wel blij dat ik niet linksom gefietst ben, want dan zat ik nu in Otago en daar overstroomt alles vanwege de regen.
    Ik koop voor achterlijk veel geld waterdichte sokken. En het werkt als een trein! Zodra ik ze aantrek wordt het droog! (het drupte redelijk).

Glenorchy, Wanaka en Mt. Cook

November 3 in New Zealand

We laten het toeristische Queenstown links liggen en rijden direct door naar Glenorchy. De Nieuw-Zeelandse Alpen vormen een mooie achtergrond onderweg. Camp Glenorchy wordt onze slaapplaats voor vanavond. Deze gloednieuwe camping is 2 keer zo duur als alle andere campings in Nieuw-Zeeland dus we twijfelen even of we hier wel zouden blijven.

Maar eens we de gezamenlijke ruimtes zien zijn we direct erg tevreden met onze keuze. De keuken, eetplaats en living zijn groot, modern en supergezellig. Het hele gebouw is gemaakt van hout dat gerecupereerd werd na de zware aardbeving in Christchurch in 2011. De decoratie werd voorzien door lokale artiesten die enkele kunstwerken schonken.

Bovendien is de hele camping zelfvoorzienend. Er wordt meer energie gegenereerd dan er gebruikt wordt dankzij de zonnepanelen op het dak. Al het gebruikte water is regenwater en alles uit het toilet wordt gecomposteerd en in de tuin gebruikt. De camping schenkt ook nog eens al zijn winst aan de gemeenschap van Glenorchy. Een prachtig initiatief op poten gezet door een gepensioneerd koppel uit de Verenigde Staten.

Door het slechte weer besluiten we hier nog een nacht te slapen. We nestelen ons de hele dag in de knusse zetels om wat te schrijven en te lezen. De dag erop blijft het koud en regenachtig maar we gaan toch naar de Glenorchy Animal Experience. 2 jaar geleden was dit de favoriete plaats van Vé dus daar moeten we nog eens stoppen.

De eigenares is blij te horen dat we hen al voor de 2e keer bezoeken en geeft ons direct een paar zakjes dierenvoeder gratis. We gaan ermee op ronde langs de lama’s, alpaca’s, schapen, geiten, kalfjes, paarden, ezels, kippen en hangbuikzwijnen. En ik vergeet er wellicht nog een paar.

Nadien kopen we nog wat honing en verse eitjes en dan rijden we door naar Wanaka, een andere “favoriet” van 2 jaar geleden. Onderweg stoppen we even in Arrowtown. We kuieren een uurtje door de 2 hoofdstraten van het piepkleine oude goudmijnersdorpje.

De komende dagen belooft het slecht weer te worden, op dinsdag na. We profiteren er dan ook van om die dag naar Isthmus Peak te wandelen. De zon is van de partij en we zweten al snel nadat we aan de klim begonnen zijn. Op 3 uur tijd moeten we 1000 meter stijgen, best pittig. Het turquoise water van het Hawea meer schittert in de zon. Hoe hoger we klimmen, hoe meer bergtoppen we zien in de verte.

Het laatste halfuur is er enorm veel wind op de bergpas maar we worden uiteindelijk beloond met een schitterend uitzicht. Langs de ene kant vergezelt het felblauwe Hawea meer ons nog steeds. Langs de andere kant zien we het minder blauwe Wanaka meer en vele besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Dan op 2 uur terug naar beneden en even uitblazen aan onze auto. We deden deze wandeling eigenlijk als vervanging van de Roy’s Peak Track die momenteel gesloten is, maar het was zeker de moeite waard!

De dagen erop volgt het aangekondigde slechte weer. We vullen onze tijd met het proeven van enkele craft biertjes in een lokale brouwerij en een bezoek aan Puzzleworld. Of toch de cafetaria van Puzzleworld. Want daar leven we ons zodanig uit met het spelen van spelletjes en oplossen van breinbrekers, dat we het niet nodig vinden om de “attractie” op zich te bezoeken.

De laatste dagen van onze reis hopen we op beter weer om de Hooker Track te doen. Deze wandeling schijnt de mooiste van het hele Zuidereiland te zijn. Bij goed weer heb je er een prachtig uitzicht op Mount Cook, de hoogste berg van het land. 2 jaar geleden waren we hier ook maar was het helaas erg bewolkt en regenachtig. Ik wou de wandeling toen toch per se doen, maar zag helaas niks.

We rijden naar een camping vlakbij de start van de wandeling, zodat we er morgen hopelijk direct aan kunnen beginnen. De laatste 30km van de rit komen we in een volledig wit landschap terecht. En het sneeuwt nog bij. En het is ijskoud. Lap, dat belooft voor morgen. Het weerbericht aan de camping voorspelt echter een heldere hemel, dus laten we hopen dat dit klopt.

En ja hoor, ik word wakker van de warmte in onze campervan. Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw. Toppie! We beginnen aan de wandeling en begrijpen direct waarom deze een van de mooiste in Nieuw-Zeeland genoemd wordt. De ene indrukwekkende besneeuwde piek na de andere komt tevoorschijn. Het grauwe gletsjerwater kolkt onder de 3 hangbruggen die we moeten oversteken. Achter ons kunnen we tientallen kilometers ver kijken over een azuurblauw meer.

Na 2 uur stappen bereiken we Hooker Lake. Een ijskoud, stil meer dat ons scheidt van de voet van Mount Cook die in volle glorie te bewonderen is. Amper wolken aan de lucht. We placeren ons aan het meer en liggen een halfuur te staren naar de schoonheid voor onze neus. Daarna beginnen we af te koelen door stil te zitten en is het tijd om terug te keren. Heel voldaan dat we deze wandeling gedaan hebben!

Op onze terugrit stoppen we nog even voor een wandeling van 15 minuten naar het Tasman Lake. De korte maar steile klim brengt ons naar een mooi meer met vele drijvende ijsschotsen en een zicht op de andere kant van Mount Cook. Geweldig wat we hier allemaal zien op enkele kilometers afstand van elkaar!

Nadien brengen we nog een dag door aan het mooie Lake Tekapo dat omringd wordt door honderden kleurrijke lupines die vol in bloei staan. We zorgen dat we de laatste avond terug in Christchurch zijn zodat we de dag erop onze campervan kunnen wassen en terug binnenbrengen bij de verhuurmaatschappij. Voor ons laatste avondmaal verwennen we onszelf met een fles cava en een gigantische “terror”-misu als dessert. Helaas is het alweer tijd om afscheid te nemen van Nieuw-Zeeland… de tijd gaat te snel!

Nog een laatste filmpje: https://photos.app.goo.gl/AZ2k7KP9UVjMvNEq9

November 23 in New Zealand

Heute sind wir über Queenstown nach Wanaka gefahren. Queenstown ist vom Aussehen und der Atmosphäre her wie ein Skiort in Österreich. Der Lake Wakatipu ist ganz schön mit einer tollen Sicht auf die Berge (The Remarkables), aber uns war es etwas zu voll dort.
    Über die Berge ging es dann weiter nach Wanaka. Der Ort ist auch ein Skiort im Winter, ist aber viel kleiner und alles sehr viel naturbelassener. Wir haben uns den Wanaka-Tree angeguckt (ein Baum im Wasser, der hier eine Touristenattraktion ist). Abends wollten wir dann noch zum Sonnenuntergang eine kleine Wanderung zum Mount Iron machen, die sich dann als halbe Bergsteigung herausstellte. Aber der Blick auf die Reste des Sonnenuntergangs von ganz oben haben für die Anstrengung entschädigt 😬Read more

December 4 in New Zealand

Es regnet aus Kübeln, sodass unser Canyoning auf den nächsten Tag verschoben wird. Gegen 10 Uhr haben wir dann blauen Himmel und Sonne. Wir erkunden ein wenig Wanaka und den See und hoffen auf weniger Regenfall, sodass die Tour hoffentlich am nächsten Tag stattfinden kann :)

Wanaka, puzzles & wine

March 25, 2017 in New Zealand

We liked Wanaka so much that we decided to stay another night. This morning we went to Puzzling World – a great place, full of puzzles and illusions. We started in the large outdoor maze, which said it usually takes 30-60 minutes to solve. We thought it looked pretty straightforward and that we’d be able to do it faster (as does probably everyone who visits) but an hour later we had found all 4 coloured towers successfully yet we were still searching for the exit! After we viewed the indoor exhibits, we stayed for lunch in the café, enabling us to have a go at some of the puzzles that were out on the tables there – great fun. After necessary shopping & laundry, we went back to our campsite, left the car and walked up to the nearby Rippon vineyard. The vineyard setting was amazing, with views right across the lake and mountains – there was a wedding reception going on when we arrived and we agreed it would be an amazing location for a wedding (and no, it wasn’t ours!). We did a wine tasting of 6 different wines whilst we were there and it was a lovely way to end the afternoon.Read more

Wanaka, Mt Iron, Neuseeland

November 9 in New Zealand

Regen, Regen, Regen... Nachdem wir gestern relativ spät erst an unserer Campsite angekommen waren, haben wir heute ausgeschlafen :D der einzige Punkt für heute war der Mt Iron, der Einem eine schöne Sicht auf die beiden Seen (Wanaka und Hawea) geben sollte. Durch die Regenwolken konnte man leider nicht so viel erkennen... Aber dafür hatten Tete und ich unseren Spaß mit Random Gesprächen 😂 vor allem war diese Aktion die Beste seit langem:
    *Bild von Tete hinter dem Warnschild* *kurze Zeit später*
    H: *geht 20 Treppen schnell hinunter*
    T: *von oben in einer mütterlichen Stimme* "Hannah pass auf sonst verlierst du noch eine Kniescheibe!*
    H: "Ich habe doch letztens erst eine wiedergefunden!"
    *lauter Rums*
    *Tete rutscht aus und bewältigt die letzten 4 Treppenstufen mit einem Purzelbaum*
    Kleine Wehwehchen und ein Lachflash waren die Folge. Die Stimmung konnte gar nicht besser sein 😂😂

Wanaka, Neuseeland

November 8 in New Zealand

Heute ging gefühlt die Welt unter 😂😅 sind im Regen aufgewacht und bei Regen schlafen gegangen... Man konnte nichts in der Ferne erkennen, weshalb wir beschlossen haben nach Wanaka zu fahren und nicht noch einen Tag länger in der Nähe der Gletscher zu bleiben. Der Weg dorthin war ein Abenteuer für sich: Nebel, stundenlanger Platzregen, überflutete Straßen (durch die wir fahren mussten) und von selbst entstandene Wasserfälle an den Berghängen, die sogar in manchen Fällen auf die Straße aufschlugen. Wir haben zum Glück alles heil überstanden. Manche Kühe jedoch saßen auf ihren Weiden fest, da das Flusswasser so hoch angestiegen war, dass es auf den Weiden zu großen Überschwemmungen kam. Heute haben wir nur 2 gewaltige Wasserfälle gesehen und sonst waren wir im Auto, in einem Café und im besten Kino (in dem ich je war) 😂Read more

Wanaka, ואנקה, WKA, ワナカ, 와나카, 瓦納卡