• Goed toegekomen in Zuid-Afrika

July 12, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 14 °C

Na onze 7u- durende vlucht (vanuit Caïro, Egypte) kwamen we eindelijk toe in Zuid-Afrika. In totaal hadden we 14u gevlogen, 4 in transit gezeten dus 18u onderweg geweest. De vlucht was zeer comfortabel omdat we naast de nooduitgang zaten. We slaagden erin om op de grond te slapen met onze benen rechtop op de stoelen. Stel je dat beeld eens voor: een tweeling die naast elkaar ligt op de grond met de benen in de lucht. Precies een copy-paste. Hiervan helaas geen beeld.

Bij het binnenkomen van de luchthaven was het al 8.30 uur, terwijl we om 7 uur hadden moeten aankomen. We hebben contact opgenomen met Laura van het bureau via WhatsApp (gratis Wi-Fi in de luchthaven van Zuid-Afrika) om haar te informeren over de lange wachtrijen. Uiteindelijk kwamen we om 9.45 uur bij haar (bijna 3 uur later).

Verrassende ontdekking: bij het betreden van de douane wordt elke persoon gescand door een gezichtssensor om te controleren of je ziek bent met lage lichaamstemperaturen. Dit kan erop duiden dat je een ernstige ziekte hebt, die mogelijk dit land kan beschadigen. Denk maar aan de dodelijke Ebola-ziekte die nog steeds in enkele Afrikaanse landen voorkomt. Goed initiatief, maar heel vreemd gevoel.

Eindelijk was de groep compleet met 8 personen. De groep was mooi aan het wachten op ons aan de informatiebalie van de luchthaven. De bestuurder Abraham was zeer vriendelijk en maakte direct al mopjes. Eén lid (Severine) arriveerde zelfs de dag ervoor, dus voor sommigen kon de reis niet snel genoeg beginnen. Op naar Horizon en Camp Davidson voor een 3u- durende autorit.

Tip: Wissel cash geld op de luchthaven van Johannesburg, want er is geen optie om dit onderweg te doen. Wij hadden enkel EURO’s bij en dat was geen probleem. Je zal wat inboeten in wisselkoers op de luchthaven, maar er was geen andere keuzen. We hebben elk 100 EUR per persoon (200 EUR totaal) gewisseld naar Zuid-Afrikaanse rand (ZAR) en het was genoeg om de volledige reis te dekken. Het is niet nodig om Botswaans geld (Botswana pula, P) te wisselen voor het 2e deel van de reis, omdat de gidsen daar ook ZAR accepteren.
    Tip: Het is niet nodig om een lokale adapter te kopen, omdat Horizon in zowel Zuid-Afrika als Botswana beide genoeg Europese opladingsfaciliteiten hebben met een Europese stekker (via USB-stekker, ofwel voor platte, tweepolige, ronde pin met 250 V). We hebben er een gekocht, maar hebben deze nooit hoeven gebruiken.