Norway
Beitostølen

Door de bergen naar Beitostølen

August 9, 2018 in Norway

Vandaag rijden we naar de laatste locatie in Noorwegen. We verlaten de fjorden en gaan het binnenland in, op weg naar Beitostølen. De route is weer heel erg mooi. Zo rijden we in het begin een hele tijd langs een prachtig blauw-groene gletsjermeer, Oppstrynsvatnet. Ik heb een mooi muziekje op en door de uitzichten om me heen geniet ik volop van de rit. In Noorwegen heb je geen snelwegen, dus al het verkeer rijd op de verbindingswegen door de bergen, die overigens wel heel goed zijn. Maar zo kan het gebeuren dat je plotseling moet stoppen omdat er een stel koeien of schapen op de weg lopen.

Iets verder gaan we van de doorgaande route af en nemen een oude bergweg, de Gamle Strynefjellsvegen. Dit is een prachtige bergweg door een desolaat stuk natuur. De weg gaat eerst met veel haardspeldbochten omhoog langs een rivier met watervallen. Boven op de pas gaat de asfaltweg over in een gravelweg, die zich van daaruit langzaam naar beneden slingert door een soort maanlandschap.

Na een tijdje komen we weer op de doorgaande weg. Bij een meertje gaan we even pauzeren. Het is daar wat kouder, maar we kunnen toch aan het water brood eten en koffie drinken. We rijden verder en bij Lom bekijken we nog even een staafkerkje. De laatste 100 km zijn ook erg mooi. Door een rustig, mooi berglandschap met een uitzichten op de besneeuwde bergen rijden we naar Beitostølen waar we op het eind van de middag aankomen. Beitostølen is een wintersportplaats, maar in de zomer is het een uitvalsbasis voor veel outdoor activiteiten. Het appartement, midden in Beitostølen, is erg groot en mooi. We hebben ook een prachtig uitzicht op de bergen. We doen wat boodschappen en eten pannenkoeken.

Een dagje thuis in de regen

August 10, 2018 in Norway

Vandaag slapen we uit. Het regent als we wakker worden en het lijkt erop dat het de rest van de dag blijft regenen. Dus we doen niet veel vandaag. We gaan wel naar de toeristen informatie om te kijken wat er in de buurt te doen is. Ook zoek ik naar wandelingen. Verder een rustig relax dagje, we lezen wat en doen spelletjes.Read more

Beitostølen, Beitostolen, Beitestøl