Norway
Krona

Kystriksveien

July 1, 2022 in Norway ⋅ ☀️ 23 °C

De riksvei nummer 17 tussen Saltstraumen en Steinkjer staat geklassificeerd als een nationale toeristenweg. De route telt in het totaal 6 veren, veel tunnels en nog meer bochten. Wij deden hem op een gezapig tempo en probeerden ons eens als echte campertoeristen te gedragen: stukje rijden, beetje rusten aan de auto, kleine uitstapjes en vooral aan elk uitzichtpunt stoppen voor obligatoire kiekjes. We hadden geluk met het weer en konden voor de laatste keren genieten van prachtige middernachtzonnen. Na meer dan drie maanden verlieten we uiteindelijk het poolgebied.

Stilzitten is niet onze sterkste kant dus deden we ook het eiland Lovund (waar een kolonie van 200 à 300 000 papegaaiduikers zit) op de Noorse manier: te voet op de veer en met een tentje. Veel wind en de hele nacht zon op de tent zorgde voor weinig slaap. Na vervolgens een zeer toeristische uitstap naar Torghatten, een berg met een fascinerend gat erin, zijn we weer helemaal klaar voor meerdaagse bergtochten met veel natuur en weinig mensen.

Krona, Q31701149