Oman
Al Qurm as Saghir

Salalah, Oman!

October 15, 2019 in Oman ⋅ ⛅ 29 °C

Wau! .... das war Klasse heute!....
    " Die Karibik des Orients!"
    Super Ausflug... mit dem Jeep ging's in die Berge... eindrucksvoll! Zwischen den Felsschluchten tiefe Täler! Alles kahl und karg.... und dann sind wir Offroad eine Schotterpiste vom Berg abwärts zum Strand gefahren ! Staubig aber traumhaft!
    Unsere Fahrer war ein sehr netter junger Mann der gut englisch sprach! Er hat uns über sich und sein Land berichtet und auch nach unserem Land gefragt ! Es war sehr interessant!
    Und dann ein Naturstrand mit schneeweißem Sand und türkisfarbem Wasser.... Brandung! ...... ohne Worte! Eine kleine Gruppe ganz allein am Strand ohne Liegestühle, ohne alles .... nur Natur! Wunderschön!....
    Die Omais hatten einige Sonnenschirme mit !
    Das Wasser war himmlisch.... der Sand.... himmlisch! Sonnenschirm brauchte nur Henner! Ich war nur in der Brandung im indischen Ozean... das werde ich wahrscheinlich nie mehr wieder erleben! Ich habe es genossen ! Und Gott gedankt das ich es erleben durfte!....
    Die Sonne geht unter und wir starten zum nächsten Ziel!

Salalah im Oman

March 15, 2019 in Oman ⋅ ⛅ 26 °C

Our last stop before we return to Europe was Salalah. Our original plan was to go to a nearby beach, but there was just a lot of chaos during the disembarkation. At the end we just stayed on the pool enjoying an empty ship.

Der letzte Stop vor der langen Überfahrt nach Europa war heute Salalah im Oman. Wir wollten hier eigentlich von Bord gehen und den Tag an einem Strand verbringen, doch nachdem mal wieder vollkommenes Chaos bei der Ausschiffung ausgebrochen ist sind wir lieber an Bord geblieben und haben das leere Schiff genossen. Jetzt geht an insgesamt sieben Tagen auf dem Meer durch den Golf von Aden, das Rote Meer, durch den Suez Kanal bis nach Kreta.

Salalah

October 26, 2018 in Oman ⋅ ☀️ 30 °C

2018-10-26 fredag

Salalah är Omans näst största stad och har ambitionen att bli den förhärskande hamnstaden i landet. Hamnområdet ser därför ut som en stor byggarbetsplats. Huvudstaden heter Muscat vilket blir vår nästa anhalt.

Landet Oman har c:a 5 miljoner invånare varav ungefär hälften är gästarbetare. Dessa har inte tillgång till invånarnas samhällsservice som tex sjukvård. Större delen av ytan, c:a 85%, är öken, berg upptar c:a 10% och de resterande 5% är odlingsbar mark. Den odlingsbara marken är längs kusterna. Landet har oljefyndigheter och mineraler som exporteras. En annan viktig inkomstkälla är Frankincense, kådan från ett speciellt träd som samlas och främst används som rökelse. Oman är ett omtyckt semesterland, inte bara för närområdet utan attraktivt även för folk i Europa. Det är sandstränderna som lockar.

Den nuvarande härskaren sedan mer än 50 år är Quabos bin Said. Han kan närmast beskrivas som en upplyst despot. Han är mycket omtyckt då han har förbättrat folkets levnadsförhållanden. Medellivslängden har ökat drastiskt, barnadödligheten har minskat och alla barn går i skolan. Han är dock gammal, har cancer och inga naturliga arvingar så vad som händer den dag han dör/avgår är skrivet i stjärnorna.

Vi hängde på Pia som lotsade tio av oss till den gamla delen av staden. Skyttelbussen gick endast till hamnens terminal. Resten av sträckan fick vi ta taxi. Landet har ett starkt taxifackförbund och det är det som motsätter sig att skyttelbussarna får köra turisterna längre än så.
    Pia förhandlade med den äran och vi fick ett bra paketpris för ungefär två mil in till gamla stan och tillbaka. Förarna satt på en servering och väntade på oss medan vi strosade runt i Souq’en (souq=bazar).

Henrik handlade en fez-liknande mössa efter proffsig prutning och jag gjorde ett köpförsök på ett tyg men prutningen gick inte hem så jag blev lottlös. Vi hann gå till stranden och jag badade fötterna, troligen enda badet på den här resan.

Under färden mellan hamnterminalen och gamla stan såg vi många vackra hus och trädgårdar och överallt såg det rent och fräscht ut. Palmer växte frodigt i parkerna, vägarna var breda och släta. Allt gav intrycket av ett välordnat samhälle.

Elsegerd Wikholm

Ser så härligt somrigt ut! Här har första kylan dragit in men den lär försvinna i mitten av veckan. Det har snöat ända ner till Skåne men vi har inte fått någon här på Ramsö.

10/28/18Reply

10.4. Strandleben in salalah

April 10, 2017 in Oman ⋅ 🌙 29 °C

ruhige nachtfahrt ohne piratenüberfall in den grossen naturhafen der hauptstadt der weihrauchprovinz dhohar.
    die geplante stadtbesichtigung mit Moscheen, sultanpalästen , shouks etc. scheiterte bei vielen und auch uns
    an den geforderten preisen der taxen. 50 € je strecke und wagen für die 25 km zur innenstadt war uns einfach zuviel
    (am Ende einer Reise wird halt das Budget knapper). als alternative sind wird zu einem strandresort gefahren und
    haben dort den heissen tag an den Pools bzw. am menschenleeren breiten Sandstrand mit allen hotel-
    Annehmlichkeiten verbracht (s. fotos).
    kurz vor Mitternacht dann weiter der jemenitischen Küste entlang, um dann das rote Meer ganz bis ins jord.
    aqabar zu durchqueren, wo wir in 3 tagen einlaufen sollen.
    nach dem restprogramm war dies heute bereits die letzte strandepisode.

martin

Al Qurm as Saghir