Saint-Dalmage-le-Selvage. Halv hviledag

October 2, 2021 in France ⋅ ☁️ 9 °C

Vi tilbringer formiddagen i Saint-Etienne-de-Tinee, hvor der er marked og hyggelig stemning omkring det lille torv. Der er konkurrence om, hvem der har dyrket de største roer, sellerier og græskar. Ved en anden lille bod står nogle ældre i deres folkedragter og rister korn (byg), som de derefter kværner og brygger “kaffe” på. Vi smager en kop, og får en lille snak med den ældre dame, der fortæller hvordan de høstede med hånden, da hun var ung. Vi spørger også til de gamle terrasser vi gik ned imellem i går, hvor der i dag vokser store træer på de fleste og lidt græs/høslet på enkelte. Jo, der havde hun gået op og ned som barn, og båret mælk ned på ryggen om sommeren, når køerne var oppe på sæteren!

Vi kører lidt tilbage af vejen mod Col de la Bonette, til den lille samling af huse der hedder Bousieyas, for at gå en let eftermiddagstur. Opad mellem spredte lærketræer til den lille top, Tete de Vinaigre. På vej ned søger vi lidt længere ned gennem den åbne lærkeskov i håb om at møde en kronhjort eller to. De går og brøler til og for hinanden, men vi ser dem ikke. Kører til landsbyen Saint-Dalmas-le-Selvage og går tur i den lille landsby. Den er mindre end Saint-Etienne og mange af husene er sommerhuse eller små guesthouses, men der er også nogle fastboende, og der er meget aktivitet med at renovere og sætte gamle huse i stand. Vi holder på en lille fredelig parkeringsplads i landsbyen og har en rolig lørdag aften.