• Day 43

Mont Mounier. Vandring ved Beuil

October 6, 2021 in France ⋅ ☀️ 13 °C

Selvom vi snart har vandret mange ture omkring Beuil, har vi ikke været på den højeste og mest kendte top i området endnu nemlig Mont Mounier. Det kom vi i dag! Det er en flot tur, hvor man først kommer over de græsklædte toppe og derefter op i stenene og de grå bjerge. Her så vi nogle dyr på afstand, og opdagede, da vi kom nærmere, at det var store fugle. Kæmpe gribbe og mindre krager der var landet i et område. Da vi kiggede med kikkerten så vi også en stor hund (en vagthund fra en fåreflok), der lå og spiste af et ådsel (en muflon?). De kan åbenbart godt kende forskel på vilde får og tamme får, som de jo ellers beskytter mod ulve. Gribbene sad og ventede på, at det skulle blive deres tur. På vej ned fra toppen så vi en flok mere, på nok 20-30 gribbe, der nu bare sad på jorden med deres vinger foldede ud i solen, som om de varmede sig. Her var også en stor flok græssende gemser (chamois). Så som sædvanlig masser af dyreliv!

Ruten på wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/mont-mouni…

Fra toppen kunne vi også se, at der var kommet godt med sne i Les Ecrins og længere oppe i Alperne. Mercantour er dog stadig snefrit, og der er flot vejrudsigt for de næste dage. Vi er kørt ned til landsbyen Guillaume, og de sidste ture her i år bliver i Haute Var-dalen, som vi ikke har været så meget i før.