• Day 44

Cime de l’Aspre. Vandring i Haute Var

October 7, 2021 in France ⋅ 🌙 3 °C

Den korteste vej til Cime de l’Aspre går fra den lille hameau Les Tourres, men da det kun er små biler der kan køre dertil, tog vi vandrestien nede fra landsbyen Chateauneuf d’Entraunes. Den gik så først gennem lidt let skov og spændende klippeformationer, inden vi kom op i det åbne land, mødte et par chamoixer (gemser) og kæmpede os i sidevind og lidt modvind op af bjergryggene mod toppen, som er synlig på lang afstand. Lige på toppen ligger et rigtig fint shelter, man kan søge ly i, men heldigvis var der varmt i solen, bare man sad i læ, så det gjorde vi. Og da vi fortsatte lidt ud af ryggen efter toppen, mødte vi en flok stenbukkehanner, der elegant hoppede ned af stenskråningen efter at have betragtet os lidt! Vi skråede ned over græsskråningerne - måske knapt så elegant - mod husene ved Les Tourres, som er en virkelig charmerende lille landsby med et kapel og nogle flotte, restaurerede huse. Den ligger langt inde for enden af en dal, og det er virkelig utrolig, hvor folk har kunne finde på at bosætte sig og overleve i sin tid! Vi gik så på grusvejen de 7 km tilbage til Chateauneuf d’Entraunes, og det var en hel fin tur også.

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-de-la…

Er nu kørt videre op gennem dalen Var mod passet Col de la Cayolle og holder lidt uden for Estenc, hvor vi planlægger at gå en tur i morgen. Det var vores vandretur nr. 31 i dag, siden vi forlod Danmark i slutningen af august!