Col de Gialorgues. Vandring ved Estenc

October 8, 2021 in France ⋅ ⛅ 10 °C

De første lærketræer er ved at få gule nåle. De sidste tre dage har vinden været ekstra kold og hård oppe på bjergryggene. Det er nok 4-5 dage siden vi sidst har set eller hørt Marmot (murmeldyrene) - jeg tror, de er gået i hi. Og de sidste flokke med får, er også ved at være kommet ned fra sæterne. Efteråret er på vej i Mercantour!

Vi vandrede fra Estenc og op af et gammelt spor mod passet Col de Gialorgues. På den anden side af passet går dalen Gialorgues ned til Saint-Dalmas-le-Selvage, hvor vi var for en lille uge siden. Det er et bredt og ikke så stejlt pas (2.519 m. højt), og var meget brugt som forbindelse mellem dalene Haut Var og Haute Tinee i gamle dage. Bønderne i Haute Var manglede brændsel (træ), og hentede det i Saint-Dalmas mod at bønderne derfra fik lov at lade deres får græsse over i Var dalen. Jeg synes måske ikke, det var den bedste byttehandel, for det var godt nok et stenet område vi gik igennem op til passet, og ikke de bedste græsgange for får lige her! Men udsigten fejlede ikke noget, og en stor gruppe chamois, og oppe på toppen af Tete de la Bouliere 3 stenbukkehanner, tog afsked med os i Mercantour for denne omgang.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/estenc-col…

Vi kørte så videre op gennem passet Col de la Cayolle, og det er faktisk en rigtig flot tur gennem det pas også. Dalen nede på den anden side, som hører til Ubaye-området, har vi kørt igennem en gang før, også her i oktober måned, og den er bare noget helt for sig selv, med en masse popler og ahorntræer blandet med gran og lærk, der giver den flotteste potpourri af farver.

Vi er så endt i Jaussier igen, har delt en pizza denne gang (take-away), og satser på at mødes med Anders her til formiddagskaffe i morgen! inden vi fortsætter ned mod Jackys søster, og han kører videre ind i Mercantour.