Oberalppass. Schweiz

August 31, 2022 in Switzerland ⋅ ☁️ 8 °C

Vi fortsætter gennem Sydtyskland i en ret direkte linje og stadig uden en masse trafik. Erfurt, Würzburg, Ulm, Memmingen og til sidst Lindau lige ved grænsen til Østrig. Kører et lille stykke gennem Østrig, og derefter ind i Schweiz, hvor vi ligger en rute over mod Martigny ved grænsen til Frankrig ved Chamonix.

Men så langt når vi ikke i dag. Ret hurtigt begynder vi på bjergkørsel gennem et rigtigt alpelandskab, med de meget stejle, græsklædte bjergskråninger, og landsbyer med store træhuse med blomstrende altankasser og køer i kælderen, og kirker med små spidse kirketårne. Og vi havde altså ikke drømt om i morges, at vi allerede i dag skulle ende i et pas i 2.046 meters højde og lyden af kobjælder at falde i søvn til! Men det gør vi her i Oberalppas.

Vi overnatter tæt på Rhinens udspring. Rhinen, der løber hele vejen op til Holland og ud i Nordsøen. Men ikke nok med det. Lige her i nærheden udspringer også Rhonen, som jo løber ud i Middelhavet nede i Sydfrankrig, men også floden Ticino, der løber ned i Po, og dermed ud i Adriaterhavet syd for Venedig. Vi befinder os altså lige her i et af Europas mest fascinerende vandskel!

Og lige så dejligt, som det har været at have oplevet varme sommerdage i DK de sidste 2-3 uger, lige så dejligt er det at være kommet tilbage til højden, den kølige luft og en aftentur med lange bukser, hue og dunjakke!