Col de l'Autaret. 3.072 m.

September 12, 2022 in France ⋅ 🌙 12 °C

Fra den lille landsby Bessans, går en vej på ca 5 km. ind til husene Vincendieres. Herfra må man ikke køre længere, men den lille asfaltvej fortsætter ca. 3 km. til husene Averole. Så i dag spændte vi cyklerne af, og forcerede denne lille stigning på cykel, især for at have dem at køre ned på, når vi kom tilbage efter en lang tur!

Hameau Averole er en idyllisk samling af stenhuse. I 1600tallet blev landsbyen totalt ødelagt af laviner, men husene blev bygget op igen, og i starten af 1900 tallet boede der 80 personer hele året rundt. Landsbyen havde både skole og kirke og befolkningen levede af landbrug med køer, får, og geder samt lidt handel med Italien. Der var sågar et postkontor, der håndterede post til/fra Italien. De sidste fastboende flyttede i starten af 1960erne, da der blev bygget en vej ud til Bessans, men i dag er husene stadig velholdte, og der bliver holdt får til malkning.

Nå, men vi havde jo udset os dalen Vallee de la Lombarde, som strækker sig fra Averole og 10 km op til passet Col de l’Autaret og den italienske grænse. Det føles som en meget lang dal, når man går igennem den. Nok også fordi der ingen sæter er undervejs, men kun en enkelt hytte til en hyrde. Frem til slutningen af 1950erne græssede der køer om sommeren, men de kom først op i dalen i starten af august, og ned igen allerede 23. September! For enden af dalen, og på toppen af skråningerne langs siderne ligger også rester af gletschere, så man forstår godt at sommersæsonnen er kort her, men i dag gik vi nu med en brændende sol, og kun den friske vind, gjorde det behagelig køligt at vandre.

Det er en flot vandretur, og efter hytten, og i sær de sidste 400-500 højdemeter, bliver dalen mere og mere barsk og stenet. Passet er langstrakt, og det sidste stykke klatrer man op gennem et virvar af sten, grus og ler, som om der lige har ligget en gletscher her! Det var selvfølgelig også her, vi mødte en stenbukkemor med to unger!

Men ellers har Col de l’Autaret også lidt af en smuglerhistorie! Passet har været kendt for handel siden middelalderen, både lovlig og ulovlig! Italienerne kom op efter salt, og franskmændene fik til gengæld sukker, kaffe og cigaretter! Jeg synes det er en meget lang vej at gå, efter disse ting! Vores tur i dag endte på 27 km. frem og tilbage (inkl. 6 km på cykel) og over 1500 højdemeter.
    Turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-de-lau…

På vej retur gik vi på den anden side af elven, og passerede her en flok på 1700 får, en hyrde, og tre meget agtpågivende vagthunde! Og så er vi ellers kørt det sidste stykke ind til landsbyen Bonneval-sur-Arc, som er den sidste landsby i Haute Maurienne dalen, og om vinteren ender vejen blindt her, når passet Col de l’Iseran er lukket.