• Day 16

Lac du Grand Mean. En gletscher sø

September 13, 2022 in France ⋅ ☁️ 17 °C

I går var der meget tekst, og ikke så mange billeder. I dag bliver det omvendt!

I dag vil vi lade billederne tale, for en af de fineste ture vi har gået endnu i år. En stor kontrast til den snævre og lange dal vi gik i i går, da vi kom op på et lille udsigtspunkt og foran os lå en stor cirkusdal, der for bare 100 år siden var fyldt op med en gletscher. Nu var der smeltevandselven og små morænevolde, og så rester af hængende gletschere øverst på skråningerne.

Men vi kunne fortsætte op til søen Grand Mean, der er en lille miniature af vores hjemlige landskab i Grønland, med en gletscher der kælver ud i søen. Så vi følte os pludselig meget hjemme! Og da vi så fortsatte langs med søen hen til gletscherkanten, og et stykke opad langs med den, kom vi op på en knold, hvor vi kunne sidde helt for os selv og betragte stenbukkene, som også var trukket herop i fred for andre vandrere. Jeg tror det er de største/ældste hanner vi endnu har set, for deres horn var fantastisk store og kraftige, og det må være virkelig voldsomt at se, når de slås og afgører hvem der er den stærkeste! Men i dag græssede de sammen med hunner og unger i en ørken af sten.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/lac-du-gra…