• Day 23

Crete de Gilly og sous la Tete du Pelvas

September 20, 2022 in France ⋅ ☀️ 12 °C

Vi tog på endnu en vandretur fra den lille landsby Ristolas, men denne gang op på den anden side af dalen. Det var en flot opstigning mellem gamle terrasser, hvor man altid bliver så imponeret over det arbejde det har krævet, først at rydde de små jordlodder for sten, og bygge stendiger for at stabilisere skråningerne, senere at vedligeholde dem, men også bare at skulle op og arbejde på de øverste marker. Vi brugte godt 1 1/2 time på at komme op til de sidste terrasser, hvor vi dog så ikke skulle slå græs eller stakke hø, men kunne fortsætte op på en ryg, og videre op mod toppen Tete du Peivas. Der gik en lille sti næsten til toppen, men det allersidste stykke blev lidt for stejlt til almindelig vandring, så vi spiste frokost, nød udsigten, og fortsatte ned over en lang ryg - jeg er begyndt at tro at “crete-walk” er lidt en specialitet for Queyras - tilbage til Ristolas.

Se turen her: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/crete-de-l…

Fra ryggen fik vi også øje på endnu en øde dal, med en yndig lille samling huse i bunden. Og vi besluttede at køre op i den (til Valpreveyre) og gå en tur i morgen, i stedet for det vi ellers havde planlagt. Det stabile vejr fortsætter et par dage endnu, og her til aftens har vi haft 1 1/2 time mere sol end de sidste to dage. Solen er først lige gået ned her kl. 19.00.