• Day 24

La Mait d'Amunt. 2.804 m.

September 21, 2022 in France ⋅ ⛅ 11 °C

“La nebbia” er sådan en italiensk tåge, der dannes på Po-sletten, og stiger op over bjergene ind mod Frankrig. Den ledsages af en isnende kold og kraftig vind, og efter flere dage med lunt og klart vejr, blev det i dag, vi skulle opleve den. På forunderlig vis går tågen i opløsning, når den kommer ind over Frankrig, så vi gik opad i sol og med fin udsigt, men efterhånden som vi nærmede os passet Col d’Urine, og grænsen til Italien, blev vinden kraftigere og koldere og tågen væltede os i møde.

Fra passet søgte vi op mod toppen la Mait d’Amunt. Dens bagside som ligger i Italien er mindst stejl, men her var det svært at se noget som helst. Når vi søgte ud mod den franske side, tyndede det ud i tågen, men til gengæld blev det mere stejlt! Vi fandt dog varden på toppen, men i dag var der ikke forhold til at sidde og nyde udsigten! Til gengæld fandt vi en alternativ rute ned fra toppen til nabodalen, så det blev en rigtig fin rundtur, med lidt off-piste vandring gennem blåbærkrat og enebær - næsten som i Grønland.
    Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/la-mait-da…

Er nu kørt videre til landsbyen Saint-Veran, som er Frankrigs højest beliggende kommune (2.040 m.), så i nat er vi tilbage og overnatter i højden.