Col Fromage og Crete des Chambrettes

September 23, 2022 in France ⋅ ☁️ 9 °C

En meget fin og varieret dagstur fra den hyggelige landsby Ceillac. Fra passet Col Fromage er der ikke langt over til det næste pas, og ned til Saint-Veran, og før de fine bilveje blev bygget i Queyras, forgik rigtig meget transport og handel via de små bjergpas.

Men vi fortsatte fra passet og op ad bjergryggen Crete des Chambrettes. På dens højeste punkt ligger en lille stenhytte, der for 100 år siden, blev benyttet som signalpost. I Aussois i Savoie har vi tidligere været forbi en signalpost fra Napoleonstiden, men denne her er altså ikke helt så gammel! Man havde ellers opfundet den elektriske telegraf og morsealfabetet, men på øde steder supplerede man (den franske hær) med enten brevduer eller optisk telegraf som denne, hvor det er et system af spejle, der sender budskabet videre til næste signalpost. Vi kunne faktisk med kikkert se over til den næste på linjen, ved Tete de Girardin, hvor vi var sidste år, men i perioder var den næsten væk i tåge fra dalen, så det forekommer mig, at det ikke har været det mest sikre kommunikationsmiddel her i Alperne. Ikke desto mindre står der, at man kunne sende en besked fra Geneve til Nice på 3 minutter! Hm, der skal så ikke være nogle, der falder i søvn på sin post!

Vi gik hele dagen igennem de flotteste efterårsfarver, med nærmest bordeaux-røde bjergskråninger, røde hyben og rønnebær, og bjergtoppe blandet med små tågeskyer i horisonten. Lærketræerne er stadig grønne, kun de øverste toppe er ved at blive gule, af den nattefrost vi nu har haft i et par dage.

Se turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-fromag…

Nede ved Ceillac kom vi forbi den gamle kirke, der ligger for sig selv lidt udenfor byen. Her gik vi en tur ind på kirkegården, og fandt tilfældigt gravstenen for Philippe Lamour, som var borgmester i Ceillac fra 1965-83, hvor han var manden bag en samling af Queyras og dannelsen af den regionale naturpark, og udviklingen af turisme for hele området. Jacky læste en bog om hele Queyras’ historie sidste år, og der bliver han fremhævet som lidt af en helt for hele området.

Nå, men i dag var måske den sidste dag i denne omgang med det smukke og relativt lune septembervejr. Der er lovet regn i nat og de næste par dage, men i morgen (og søndag) er der også et lokalt marked med optræden og demonstration af gamle traditioner, og får der kommer ned fra sæterne her i Ceillac. Så vi bliver lige og ser tiden an!