Cime de Pal. 2.818 m.

October 6, 2022 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Så er vi igang igen, og det blev en af de længere ture i dag! Vi spurgte vores gode veninde på turistkontoret i St. Etienne (som vi har besøgt flere gange), om vi mon kunne køre fra St. Dalmas og op af vejen i dalen Gialorgue. Det mente hun godt, men advarede om at grusvejen har en del bump og huller! Vi kom ca. 3 km op, så syntes vi ikke, vi kunne byde Passepartout mere, og det var trods alt en god hjælp.

Det næste der nær havde stoppet os var tre store Mastiff (hunde) som kom os gøende i møde. Normalt har vi det ok med Patou hundene, som altid er sammen med fåreflokkene, og der hænger også skilte til vandrere alle steder, om hvordan man skal forholde sig, når man møder en flok får med Patou-hunde, som ikke er hyrdehunde, men hunde der beskytter fårene mod især ulve. Men vi har oplevet at Mastiff hundene gør ret aggressivt, og de her havde sådan nogle “kamp-halsbånd” med pigge på! Så vi vendte faktisk om, men da de havde indhentet os, holdt de op med at gø, og spillede ret uinteresseret i os. Så vi vendte forsigtigt om igen, snakkede pænt til dem, og fortsatte på vores tur, og heldigvis, for det blev en rigtig flot tur!

Op igennem en tyndtbevokset lærkeskov. Igennem en dal der tidligere har været flittigt benyttet til sæterdrift og hø-slet. Op til passet Col de Gialorgue, hvor vi også var sidste år, men fra den anden side (Estenc og Var-dalen). Videre til næste pas, og op på den store, flade top; Cime de Pal, hvorfra der er en virkelig flot udsigt over et rigtigt typisk Mercantour landskab. I dalene på bagsiden af toppen græssede flokke af chamois, i et område som vandrere normalt ikke kommer i gennem, og vi kunne også bare kigge ned på dem med kikkert.

For en gangs skyld valgte vi at gå samme vej ned, da turen var så lang, at vi ikke lige havde overskud til at eksperimentere med alternative ruter, og det var vist meget godt i dag, for der er ikke rigtig nogen anden vej retur. Men det var også meget flot at gå hele vejen ned gennem Gialorgue dalen igen, i aftensol og efterårsfarver.

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-de-pa…