• Day 40

Tete de l'Enchastraye. 2.954 m.

October 7, 2022 in France ⋅ ⛅ 13 °C

Endnu en dag med en masse dyreoplevelser, en flot top og fantastisk efterårsvejr!

Turen gik fra Camp des Fourches til passet Col de Poumac, på sti ind i Italien, og op på toppen Tete de l’Enchastraye. Udsigten fra toppen er virkelig flot, fordi der er langt til nabotoppene og dermed frit udsyn langt omkring. Fra toppen fandt vi en vej ned på bagsiden (off-piste og gennem en lille smule sne), og videre over til passet Pas de la Cavale. Her var vi for to år siden, hvor vi frøs! I noget mere sne og iskold vind, så det var dejligt at kunne nyde det lidt mere i dag.

Nede i Salso-Moreno dalen varmede solen jorden op, og de ældste murmeldyr sad udenfor deres huler og nød efterårets sidste solstråler. De vil lige have det sidste ud af dagene, før de skal i hi! De er blevet godt tykke nu, efter at have spist en hel sommer. Deres pels er tyk, og der skal virkelig meget til, at de forsvinder ned i deres huler, når vi kommer forbi.

Det samme med stenbukkene. De lå også dovent på klipperne og slikkede sol, og kiggede bare nysgerrigt efter os!

Muflonerne er mere på vagt, ligesom chamois, og vi måtte snige os ind på dem, og stadig er det med kikkerten man ser dem flottest, så det er svært at få rigtig skarpe billeder. Men vi spottede en flok på over 30 stk, på næsten samme sted, som vi så dem sidste år!

Se turen her: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-de-pou…

Vi er nu tilbage i St. Etienne og prøver at få planlagt hvordan og hvornår vi skal videre mod Korsika og Sardinien…