Regnvejrsdag, ulvepark og Roquebilliere

October 9, 2022 in France ⋅ 🌧 14 °C

Vejen op til Boreon er blevet genetableret, og vi havde bestilt en rundvisning i Alpha Parc, som er en ulvepark, der blev etableret i 2004. Den ligger inde i Mercantour Nationalpark, og havde ellers opbygget flere forskellige ulvefamilier i et ret stort lukket område, man kunne besøge, og gå rundt i på egen hånd og opleve ulven i. Men under stormen Alex (og de medfølgende oversvømmelser og jordskred) blev store dele af området raseret, indhegningerne og bygninger forsvandt, og alt personale (dyrepassere m.fl) evakueret længere ned, så ulvene var overladt til sig selv!

Flere omkom og forsvandt. Ulvene var født i fangenskab, og ikke vant til at skulle klare sig selv. En enkelt fandt ned til Saint-Martin, hvor den overlevede et stykke tid i gaderne, hvor folk havde smidt deres kød ud, som var tøet op fra frysere pga. strømafbrydelse! Der var flere historier om ulvene efter oversvømmelsen, men fakta er at ingen af dem overlevede, og parken har nu brugt et par år på at begynde at få genetableret deres bestand, og fortsætte deres arbejde med at bevare den europæiske ulv.

Det var spændende at høre om både dem, og de andre vilde dyr der lever i Mercantour, og som vi jo har set mange af. Man anslår der lever omkring 50-60 vilde ulve i Mercantour, så chancen for at se dem på en vandretur er ikke særlig stor. Jeg ville være glad for bare at høre en ulv hyle, når vi holder parkeret om natten et sted oppe i bjergene, men det er nok heller ikke særlig sandsynligt…

Ellers har det småregnet det meste af dagen, og skyerne har ligget lavt. Vi håber det bliver bedre i morgen, og har flyttet os lidt ned til landsbyen Roquebilliere, hvor vi venter på vandrevejr!