Gensyn med Saint-Martin-Vesubie

October 8, 2022 in France ⋅ ☁️ 13 °C

Det er 2 år siden, at stormen Alex den 2. oktober bragte massivt regnvejr med sig ind over Mercantour, der ødelagde landsbyer og veje især i dalene Vesubie og Var. Vi havde vandret ved Boreon lige nord for Saint-Martin dagene før, og var taget ned til Nice torsdag aften for at tanke gas, og fordi det skulle regne et par dage. Næste morgen var dalen Vesubie afskåret fra omverden, og hvis vi var blevet på den lille parkering længst oppe ved Boreon, havde vi ikke kunne komme derfra (hvis vi overhovedet havde overlevet…).

Det var voldsomt at læse om og se billeder af i dagene efter, også fordi vi allerede dengang havde fået et specielt forhold til området, og holdt meget af det. Sidste år fulgte vi med i arbejdet med at genopbygge landsbyer, veje og vandrestier, men holdt os væk, da vi kunne forstå, der stadig var meget at gøre, og de ikke havde brug for en masse ekstra trafik.

I år er de fleste veje genetableret, og vi er kommet tilbage til Saint-Martin-Vesubie. Vi kørte fra Tinee dalen via landsbyen Valdeblore og passet Saint-Martin over til dalen Vesubie. En rigtig flot vej at køre, men det sidste stykke på vej ned til landsbyen, ser man tydeligt, hvordan floderne Vesubie og Boreon har skåret sig ned gennem landskabet, og nu bare ligger som brede, grå ar. Kæmpe flodlejer fyldt med store sten og en lille smule vand, der løber i bunden. Ved Saint-Martin er der stadig huse der hænger ud over skrænterne, ubeboelige men ikke revet ned endnu. Det er stadig voldsomt at se, hvor meget der er forandret, men også godt at gå rundt i den gamle bydel, som ikke blev berørt, og opleve at livet trods alt er gået videre.

Det småregnede lidt i eftermiddag, så vi har taget en rolig dag, og er blevet heroppe. Mon ikke, at folk der har oplevet oversvømmelser og jordskred på den måde, for altid er mærket af det, og let bliver påvirket af regnvejr, selvom det bare er en lille smule?