• Day 45

Cime du Diable. 2.685 m.

October 12, 2022 in France ⋅ ☁️ 14 °C

Nok den sidste lange vandretur i Mercantour for denne omgang. Det er altid lidt vemodigt…Lærketræerne er endelig ved at blive gule. Luften er kold, men når solen får fat, varmer den stadig dejligt. Fårene er efterhånden blevet drevet ned fra de højeste områder, så de vilde dyr (gemser og stenbukke) nyder godt af det sidste gule græs og freden i højden. Og der er heller ikke så mange vandrere tilbage på stierne!

Vi gik en flot og afvekslende tur i dag, fra dalen Gordolasque over til dalen Merveilles, som er kendt for sine områder med helleristninger og tegninger på klipperne fra bronzealderen. De er synlige lidt længere oppe i dalen, og vi har set lidt af dem for flere år siden, så det var ikke målet med vores tur i dag. Det var derimod toppen Cime du Diable, Pas du Trem og så den mindre besøgte dal; Vallon de Verrairers retur. Dalen er meget stenet, men det er nogle kæmpe blokke i rød-lilla farve man går i mellem og ret fascinerende og kontrastfyldt til den bløde dal med søer og lærketræer, som vi gik op i. Vi så igen en masse chamois (gemser) i dag, både enkelte og store flokke, og det var en dejlig afslutning på Mercantour for denne omgang.

Se turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-du-di…

Vi kørte tilbage til Vesubie-dalen, men så op igen, forbi landsbyen Bollene-de-Vesubie og af vejen mod passet Col de Turini, hvor vi dog fandt en lille grusparkering i et af svingene inden passet. Så her holder vi for i aften!