Punta alle Porte og Ritondo søerne

October 19, 2022 in France ⋅ 🌙 16 °C

Vores værtinde på campingpladsen foreslog os at tomle op af dalen. Det ville ikke være noget problem, selv på nuværende tidspunkt, sagde hun! Om sommeren kører der en lille bus frem og tilbage, men den er stoppet. Og et lille stykke oppe af dalen, er der begrænsning på 1.9 m. I bredden for køretøjer. Vi har dog før kørt på lige så smalle veje, men vi besluttede alligevel at lade Passepartout få en hviledag og prøve lykken på tommelfingeren!

Det gik også fint. Der var ikke så meget trafik tidligt på morgenen, men en kassevogn (nogenlunde samme størrelse som Passepartout) stoppede. De var faktisk to kassevogne og tre personer, men de ville så bare køre op med den ene, og de to fyre hoppede om bag i, og lod os sidde foran med den kvindelige chauffør! De var franske, men i øjeblikket bosiddende på Korsika, og da vi kom ned fra vores vandretur, til den lille parkering i bunden af dalen, var de også kommet ned, og klar til at køre ned igen, og så fik vi et lift med dem igen!

Vores vandretur var en klassiker her på Korsika. Om sommeren kommer der op til 2000 mennesker om dagen ind til bunden af dalen, og de fleste går nok også op til de to søer; Lac Melo og Lac de Capitello. Vi gik dog lidt længere, op til passet Bocca Alla Porte og toppen Punta Alla Porte (2.313 m.) og en lille rundtur tilbage til den første sø. Og det var da flot, som så mange andre steder, men hvorfor det lige er blevet et af de mest populære områder i Korsikas bjerge, det er mig alligevel lidt af en gåde. Og jeg kunne ikke drømme om at besøge det samtidig med 2000 andre!!

Man har lavet området til et beskyttet naturområde, og det er måske også godt, når der nu kommer så mange mennesker forbi. Men så må man heller ikke bade i søerne, som ellers ligger og ser så indbydende ud, og sådanne nogle restriktioner provokerer mig lidt, og gør i hvert fald, at der er tusindvis af andre steder, hvor jeg hellere vil opholde mig, og anbefale til andre! Det giver næsten også sig selv, at vi ikke så nogle dyr på sådan en tur, men faktisk var der masser af muflon-lort oppe på toppen, hvor der ikke kommer så mange, og sådan plejer det også at være i Alperne. Man skal bare en lille smule væk fra de mest befærdede områder, så har dyrene regnet ud, at der kan de godt være!

Se vandreturen: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/punta-alle…