• Day 54

Col de Vergio, Punta Cuccula og Piana

October 21, 2022 in France ⋅ ☁️ 23 °C

Vi blev ganske rigtig vækket af en flok grise der rumsterede rundt lige inden det blev lyst i morges. De var på deres rundtur, og skulle lige tjekke om ikke der var drysset nogle kastanjer ned siden i går aftes! Landbruget på Korsika er virkelig et spørgsmål om at udnytte de ressourcer der er. Så langs vejene går køer og græsser med deres kalve, grise (vilde/tamme) støvsuger skovbunden for interessante ting (og graver vandrestierne op!), og gederne tager sig af de tørre bjergområder med stikkende buske! Og så er der bistader alle steder. Og det hele passer med de produkter man kan købe overalt; pølser og skinker, gede- og fåreoste og honning!

Dagens vandretur gik fra Col de Vergio op til toppen Punta e Cricce og videre på noget så sjældent som en crete (bjergryg) på Korsika, til toppen Punta Cuccula 2.049 m. De fleste bjergrygge her på det høje Korsika minder ellers mere om redekamme, men turen i dag bød på dejlig langstrakt vandring, i modsætning til de stejle op- og nedstigninger vi ellers har været udsat for.
    Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/capu-a-cuc…

Efter turen fortsatte vi ned af bjergvejen mod Porto. Vi kom til at tage en flot omvej via landsbyerne Christinacce og Marignana, som er to små landsbyer, der ligger i et rigtig kastanjeområde, langs nogle små og smalle veje, igen med køer, grise og geder langs og på vejen. Og ellers fortsatte vi ud mod kysten. Efter Porto til Piana, og da det er fredag aften, foretrak vi at køre ud på en parkering helt ude ved kysten, hvor der ikke er trafik, men en fin solnedgang, selvom den gik ned i “en sæk”.