Sidste aften på Korsika

October 24, 2022 in France ⋅ ⛅ 22 °C

Det er stadig varmt og solrigt, og vi har ikke andre planer end at bevæge os ned mod sydspidsen af Korsika, til Bonifacio hvorfra man kan sejle til Sardinien.

Jacky har fundet en strand på kortet, som vi kører til. Vi holder ved Plage de Campitello nord for Propiano, men går så over klipperne til en lille bugt og sandstrand der hedder Plage de la Torra Ghjenuvese. Den er hel perfekt. Vandet er stille og lunt. Der er klipper og sandet er ligesom koralsand, men består af små bitte granitstykker. Så det klistrer ikke til kroppen som almindeligt sand, og er småt nok, til at man kan gå i det med bare tæer. Og så har vi den lille bugt helt for os selv hele formiddagen!

Om eftermiddagen kører vi videre mod det sydligste af Korsika. Vi kører langs kysten gennem store øde områder, der bare består af maki og spredte klipper. Ingen beboelse. Ingenting at leve af her. Der er virkelig meget af Korsikas areal, som er tørt, bjergrigt og stenet, og med krat eller skovbevoksning. Selvom det er udfordrende nok som vandreterræn, synes jeg ikke, det er så afvekslende og smukt, som de steder i Alperne, Queyras og Mercantour, som vi har gennemtravet de sidste par måneder. Og så er der stor forskel på kysten og indlandet/højlandet, hvor det sidste klart er det mest charmerende, men selvom vi er her udenfor turistsæsonen, bærer hele øen præg af, at der kommer mange turister her.

Nå, men det har været et fint “trin” på vej mod vores næste mål; Sardinien. Og vi ved jo godt, at det er slut med de lange vandredage for i år, og at nu skal vi til at opleve en blanding af ny natur, kultur og historie. Og her på vores sidste aften på Korsika, holder vi ude for enden af en lang vej, ved en fin og stille østvendt kyst i fint aftenlys, mens vi nyder et stykke korsikansk ost og pølse!