Castelsardo

October 27, 2022 in Italy ⋅ 🌙 21 °C

Om morgenen var kirken åben for besøg, så vi var lige et smut inde og se den, inden vi kørte videre mod Sissaro og derfra ud mod kysten igen. Vi gjorde et middagsstop ved stranden lige før Castelsardo, og kørte så ind til den flotte kystby sidst på eftermiddagen. De pastelfarvede huse ligger flot op af skråningen på det lille næs, og så knejser murene og resterne af en gamle fæstning øverst oppe. Vi gik også en rundtur nede ved havnen, men som de fleste steder her på Sardinien, er der ikke nogen decideret fiskerihavn, og der er ganske få fiskerbåde. Havnene er bare til lystbåde. Det er ret specielt at være på en ø, der næsten ingen fiskere har, og hvor fiskeri ikke er noget befolkningen går specielt op i! Sardinien er en ø, der historisk set har levet af landbrug. Og det er landbruget (især baseret på får og geder og oste fra disse), man har stolte traditioner fra. Senere er turismen kommet til som en indtægtskilde, men fiskeri spiller ikke nogen særlig stor rolle, og heller ikke på deres menukort.

Vi overnattede ved stranden i udkanten af Castelsardo. Næste morgen var der nemlig marked i byen, så vi var lige forbi og proviantere med grøntsager og en lokal fåreost (tomme), inden vi kørte videre igen.