Fra vest til øst. Cala Gonone

October 29, 2022 in Italy ⋅ 🌙 18 °C

Vi kører tværs over Sardinien i dag. Fra vest mod øst i en ret lige linje. Landskabet skifter i starten mellem vin og olivenmarker. Der dukker en smule korkege op igen, men ellers kommer vi op i 400-500 meters højde, og der åbenbarer sig et stort, åbent plateau med græsfelter adskilt af små stendiger, levende hegn og flokke af græssende får. Der er næsten 4 millioner får (og 1 mill. geder) på Sardinien.

Plateauet er meget stenet, og det er lidt sjovt at se forskellen på, hvordan flittige hænder har samlet sten i gamle dage, hvilket alle de nydelige stendiger af små kampesten vidner om. I dag bliver der ryddet endnu flere marker, men med hjælp fra maskiner, hvilket de store bunker af sten, der bare ligger midt på markerne, og som er større end hvad et menneske lige kan flytte rundt på, vidner om.

Om eftermiddagen går det nedad igen, og vi er nu ved østkysten. I første omgang ved den ret turistede bugt ved Cala Gonone, hvor vi finder et sted at holde ude ved stranden, sammen med flere andre autocampere. Det er stadig meget sommerligt hernede, selvom det er i nat, at vi skal stille uret tilbage til vintertid.