Orgosolo, Mamoida, Lodine og Fonni

November 1, 2022 in Italy ⋅ ☁️ 14 °C

Fire landsbyer i bjergområdet Barbagia.
    Orgosolo er den mest kendte for sine malerier på murer og facader, og der det hele startede, men det går lidt igen i alle landsbyerne heroppe. Vi overnattede jo i Orgosolo i går, og der var godt gang i den lille by på Allehelgens aften, med folk på barer og caféer, enkelte til hest! Og ellers biler der kørte rundt i de stejle gader, sådan lidt “wild-west”-agtigt. Der var noget mere stille i morges, da vi vandrede rundt i de små gader i ro og mag, og kiggede på malerier, og fik en kop kaffe på en lille bar.

Det startede med en enkelt anarkistisk kunstner i 1969. Senere en tegnelære og hans elever, og i dag er der over 150 mur-malerier i den lille landsby. De fleste med et politisk budskab både lokalt og globalt. I Mamoida og Fonni er der en lidt anden stemning. Måske lidt pænere og knap så rebelsk. Og malerierne beskriver mere områdets historie og kultur. Men hver landsby har sin egen charme, og det var en virkelig fin dag med en masse “byvandring”.

Sidst på eftermiddagen er vi så kørt op til noget så sjældent som en skilift (ja, jeg vil ikke kalde det for et skisportssted!) på Sardinien. Her holder vi for enden af vejen, ude i de øde bjerge, med en flok unge tyrekalve med deres kobjælder, der går rundt og leder efter græs, så det lyder som var vi tilbage i Beaufortain! Og i morgen vil vi gerne op på Sardiniens højeste top!