Firenze i solskin

November 14, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 11 °C

Vi havde udset os en parkering i forstaden Scandicci, hvorfra der går sporvogn til centrum af Firenze. Mandag formiddag var alle parkeringer dog ret godt fyldt op, og vi var tæt på at give op, da vi fandt en enkelt lille plads, hvor Passepartout lige kunne bakkes ind under et træ! Derfra gik det så rigtig nemt, fra stationen De Andre til centrum på 20 minutter.

Vi oplevede Firenze uden at have læst en masse eller forberedt os på anden vis. Det vil sige vi bare gik mod tårnene der ragede op, og endte selvfølgelig som noget af det første på den lille plads, med den store domkirke; Santa Maria del Fiore. Vi syntes der var meget marmor i går på domkirken i Siena, men der er jo endnu mere i Firenze, når man står på Duomo-pladsen, og ligger nakken tilbage. Og det er da ret fantastisk at tænke på, hvordan de har kunne bygge her i 1200-1300 tallet, når man sammenligner med de små stenkirker i Danmark fra samme periode! Vi ville selvfølgelig gerne have været oppe i tårnene (man kan komme op i både kuplen og klokketårnet), for at få udsigt over byen, men vi havde ikke tålmodighed til at stå i kø, så vi foretræk at fortsætte med vores vandring på må og få rundt i byen. Og det sjove er, at selv når man går ned af en gade, der ikke ser så spændende ud, dukker der lige en bygning eller en statue eller noget andet op, som man i en hver anden mindre by, ville stoppe op og beundre og fotografere.

Vi slentrede langs floden Arno. Krydsede på de forskellige broer. Nød solen, selvom temperaturen er ca. 10 grader lavere end vi var vant til på Sardinien. Og havde endnu en fin dag i Toscana. Og da siesta-roen sænkede sig over trafikken, kørte vi ud af byen og videre mod nord. Vi har set på vejrudsigten, at i morgen skal vi køre fra regnen, så vi kan nå over Brenner-passet inden det bliver til sne, så vi har parkeret lige lidt syd for Po i aften, i den lille landsby Mirandola.