Videre gennem Toscana. Siena

November 13, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 12 °C

“Hvede, vin, oliven eller?” Det var titlen på en artikel vi læste i landbrugsgeografi på første semester - som jeg kan huske endnu! - og som handlede om naturgrundlag og muligheder for landbruget i middelhavsområdet. Titlen er kommet til mig mange gange, mens vi har kørt både på Korsika og Sardinien og nu igen her i Toscana. For i dag startede det med store olivenlunde. Senere blev markerne større, stadig flot bakket, nogle med bar jord, andre med lysegrøn nyspirret hvede. Og sidst på dagen kørte vi ind i Chianti-området, hvor den ene vinmark efter den anden overtog i landskabet. Og det er virkelig de tre afgrøder (hvede, vin og oliven), der er gået igen på vores rejse de sidste 3-4 uger, og så selvfølgelig krydret med forskellige lokale islæt og karakteristika. Her i Toscana er det de slanke cypresser, der vokser i alleer og på højderygge, og så de grå stenhuse med røde tegltage, der udgør landsbyerne.

I dag fortsatte vi mod nord forbi de gamle romerske bade i Bagno Vignoni, landsbyen Buonconvento og endelig den flotte, historiske by Siena. Her dannede den grå himmel en flot kontrast til de brændte, røde farver på mure, facader og fliser på den store plads; Piazza del Campo, og den sort-hvide marmor i kirken; Duomo di Siena.

Vi overnatter på en parkering i den lille by Greve in Chianti - der har Greve Strand som venskabsby i Danmark!