Les Deserts, les Bauges

September 8, 2023 in France ⋅ 🌙 19 °C

Vi nåede op i bjergene! Vi nåede helt til Savoie, og kl. 18:30 parkerede vi neden for Serge’s flotte hytte i bjergmassivet Les Bauges. Men inden da havde vi godt nok også kørt mange timer. Ikke så mange kilometre, men mange timer på små, snoede veje på langs af hele Jura departementet.

Vi startede i morges oppe i Alsace, med vinmarker og storke. Faktisk en kæmpe flok på nok 40 stk der havde slået sig ned langs med vejen! Men snart kom vi ned i det bakkede og grønne landskab i Jurabjergene. Grønne græsmarker overalt, kun afbrudt af skov og læbælter og de rødbrogede Montbeliarde køer, hvis mælk bliver brugt til Comte-osten, som er denne egns kendetegn. Og vejene snoede sig, som var det rigtig høje bjerge vi kørte i, og Passepartout spandt lykkeligt afsted!

Ved Aix-Les-Bains fandt vi Serge’s telefonnummer frem, og ringede for at høre om han var hjemme? Serge var ham der besøgte Narsarsuaq for nogle år siden, med en gruppe på 60 løbere, som vi arrangerede et halvmarathon for hver dag forskellige steder i en lille uges tid! Og jo, vi skulle endelig komme forbi! Så det blev til en hyggelig aften med ham og hans hustru på den lokale bar/restaurant i landsbyen Les Deserts, et rigtig fint bjergområde lige ovenfor Chambery. Og en dejlig stille nat i den hyggelige lille landsby, hvor vi ikke hørte noget til ulvene, selvom de efter sigende skulle være lige omkring, og har spist den ene af deres katte!